Montera flaskställ

Montera extra flaskställ

Min cykel har hål för montering av en vattenflaska. Nu när jag snart ska ut på cykelsemester skulle jag gärna vilja ha möjlighet att montera fler flaskställ. Finns det någon som har tips på hur detta bör göras när man saknar skruvhål?

En variant som jag inte begriper rikitgt är att använda buntband. Ni som testat detta, hur gjorde ni och hur fungerade lösningen?

(jfr. tidigare tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12153 )

/Joakim
 
Re: Montera extra flaskställ

Banankontakt; sa:
Min cykel har hål för montering av en vattenflaska. Nu när jag snart ska ut på cykelsemester skulle jag gärna vilja ha möjlighet att montera fler flaskställ. Finns det någon som har tips på hur detta bör göras när man saknar skruvhål?

En variant som jag inte begriper rikitgt är att använda buntband. Ni som testat detta, hur gjorde ni och hur fungerade lösningen?

(jfr. tidigare tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12153 )

/Joakim

Jag har använt de klämmor (tunn version av slangklämma) som kom med flaskstället. Satte en slangbit på ramen, så att den inte blir så skrapad. Sedan på med klämma och flaskställ och skruva ihop. Har suttit i tio år nu.
/Stina
 
Slangklämmor funkade för mig

Buntband är bra till mycket men för att hålla fast ett flaskställ med en full vattenflaska håller det inte, speciellt på lite sämre grusvägar. Det kan ju också bero på hur själva flaskhållaren är utformad, jag använde buntband förra sommaren och bytte snart ut dom mot slangklämmor av metall som man skruvade fast, lägg gärna en bit gummi mellan slangklämman och ramen innan du drar åt, då repar man inte lacken och tycker att det sitter lite stadigare.
 
Slangklämmor + buntband

Jag har en cykel med bara ett fäste för flaskställ och monterade då ett 2a flaskställ mha slangklammor.
Men efter ett par år så gick den ena klamman av!
Utmattningsbrott pga alla vibrationer troligtvis.

Jag bytte då båda slangklammorna mot nya och spände dessutom buntband över de nya slangklammorna för att i så stor utsträckning som möjligt dämpa de utmattande vibrationerna.
Det var flera år sedan jag använder fortfarande samma slangklammor.

/Håkan
 
Flaskställ hos Cykelcity

Hej, jag har köpt extra flaskställ + hållare på Cykelcity. Funkade finfint och var inte heller speciellt dyrt. Har inte cyklat så länge med det så jag kan inte säga något om hur bra hållbarheten är. Men det är i alla fall ett alternativ om man inte vill göra ett själv.

Mvh. Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hijk Problem med att montera lowrider Långcykling 8
mathiasbuskas Hur montera styrväska på trekkingstyre Långcykling 11
Albertsson Flaskställ 1,5l ? Långcykling 12

Liknande trådar