Monte Roraima

Tjena,
Nästa höst planerar jag att resa till Sydamerika. Jag tänkte börja någonstans Bolivia, plugga upp spanskan och volontärarbeta för en fågelskyddsorganisation. Därefter tänkte jag sakta dra mig söderut för att 6-8 månader senare avsluta resan i Patagonien eller Falklandsöarna.
Innan drar mig söderut mot Chile har jag och två anslutande kamrater tänkt oss ett större äventyr in i regnskogen varpå vi nu undersöker möjligheterna i att bestiga berget Monte Roraima, på gränsen mellan Brasilien, Venezuela och Guyana. Målet är också att se så många av regnskogens fågel och djurarter som möjligt. För en sådan grej vore det optimalt att vara 4-5 personer. Om det är någon som har likande planer eller helt enkelt är intresserade av att hänga så är det bara att höra av sig (tjejer är mer än välkommana).

Vore även tacksam för allmänna tips om Monte Roraima och längre färder i Amazonas.

Tack på hörhand
// Martin

Senast ändrad:
roraima har jag klättrat upp för

hej! roraima har jag som sagt klättrat upp för. men eftersom att folk skräpar ner så mycket så är det olagligt att bestiga berget utan guide. då blir man ihopbuntade i grupper. vi var sex personer en guide och två personer som bar vår mat (lyx som man inte behöver betala för men vi va lite lata, det går åt mycket mat för sex dagars hajk, sen e det ganska billigt). man får sovsäck och tält att låna och det e pisskalt! inte så trvligt egentligen, men jag tycker nog i allmänhet att guidade turer är trista tror jag. själva det fyrkantiga berget gick man uppför på tre timmar, sen va man där uppe itvå dagar (det va väldigt fint.) och gå hem på en dag. men vägen dit innan man kom till berget var långsamt uppåt i tre dar på slätter. vi såg några som gick uppför berget utan guide "i smyg" men som sagt det är olagligt. tyvärr.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg