Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej !
Kan rekomendera en bok som heter " Treeking and Climbing in the Western Alps " av Hilary Sharp. Den beskriver en del vandringsleder och toppturer på och kring Mont Blanc. Kan rekomendera Tour de Mont Blanc. En tiodagarsvanding runt berget. Mycket upp och ner men väl utmärkt och bra stigar. En lite kortare tur är Tour des Aiguilles rouges som tar ca 4-5 dagar med Mont Buet (3100m) som högsta punkt. Men som sagt det finns mycket mer.
Har ingen erfarenhet av UCPA men har bara hört positiva omdömen om dom.
Vad jag har hört om UCPA har varit mest positivt. Enda nackdelen skulle väl vara att du ibland kan få en guide som inte kan engelska så hemskt bra. Kan man franska är ju det inget problem, men annars blir det ju lite svårare. Det kan lösas genom att man är fler svenskar som bokar in sig under samma kursdatum. På så sätt blir det större press på dem att skaffa fram en guide med bra språkkunskaper.
Jag har själv funderat på att gå just Mont Blanc kursen med UCPA och det ser ut som att det ska bli av till nästa sommar. Men det är fortfarande väldigt långt tid kvar till nästa sommar så jag försöker att inte tänka på det för mycket. Blir ju lätt att man börjar längta.
Sök i formuet på Mont Blanc så hittar du nog en hel del info.