Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har varit uppe två ggr och har samlat lite minnen och tips i en berättelse på http://www.resetema.com. Inga expertråd, men ni kan nog hitta en del nyttigt i alla fall. Mvh,
Hej!
Jag har gått en del i Mont Blanc massivet. Ni bör fundera över om ni skall gå den lite längre (2 dagar) eller den kortare (1 dag) turen.
Boende: Det finns vandrarhem, varför tält inte behövs.
Utrustning: Så lite som möjligt men definitivt pannlampa och stegjärn. Endagsturen är inte speciellt utsatt varför det egentligen inte behövs rep (den värsta passagen är nästan till och från Aiguille du Midi. Däremot finns ett andra toppar i området (tex Mt Maudit) som är rejält luftiga varför rep behövs.
Glöm inte: Vatten!!!! Går att köpa i vandrarhemmen men kostar. Att rekommendera är att ta med rikligt (3 liter/man/dag åtminstone)
Solglasögon!!!
Isyxa
Det är ingen bra idé att gå utan rep. Klättringen i sig är mycket enkel och föga utsatt och bereder vid goda förhållanden inga svårigheter. Men, det finns gott om sprickor i glaciärerna och de kan vara där man minst anar det. Vi tältade vid Aiguille du Midi, besteg Mont Blanc och gick nästa dag över till Italienska sidan. På ett ställe kände Elisabeth hur hennes fot plötsligt sjönk ner i tom luft. När hon kollade visade det sig att hon just gått över en helt snötäckt och därför helt osynlig glaciärspricka som var avgrundsdjup. Vi var inrepade men det var ändå obehagligt med känslan att det nästa varsomhelst kan finnas dylika sprickor samtidigt som man inte kan se dem. Till saken hörde, att det var en väl upptrampad och ofta gådd stig vi gick på.
Eftersom ni inte vet vilken utrustning man behöver så tycker jag defenetivt att ni ska använda er av en guide. Det finns många faror med en topp som Mont Blanc. Folk omkommer där varje år. Spana in http://www.cieguides-chamonix.com/eng/resaeng.htm där finns infon ni behöver.