Avråder helt Matterhorn. Jag klättrade Matterhorn ifjol. Själva klättringen är inte så svår på Hörnlileden men det är brant, man måste klättra snabbt, svårt att hitta vägen, tar lika lång tid att klättra ner, berget är ganska löst och man klättrar med kortrepsteknik. Det är en luftig klättring och innan toppen är det riktigt brant men där hänger en tross man kan använda sig av men är ändå lite knepigt när det är is och snö.
Även om man använder guide så är det en fara både för dig, guiden och andra på berget om man inte har alpin klättringsvana. Tiden är en viktigt faktor och man måste ha bra teknik.
Man kan inte bara stirra sig blind på svårighetsgraden på själva klättringen, Man måsge väga in så mycket mer när det gäller alpin klättring. Blir det dimma eller dåligt väder, hur sjutton tar jag mig då ner?
Breithorn är ett jättebra berg att bestiga om man vill träna på aplin klättring. Man tar sig lätt till insteget och vägen upp går inte att missa. Kan dock vara mycket folk där. Sen är det inte dumt att ta en guide. Man får lära sig mycket om alpinism av dem. Pollux är inte så dumt heller som någon skrev. Men framför allt är Bretihorn bra och en fantastisk utsikt.