Mont Blanc - hur svårt?

Tjenare,

Jag och en kompis funderar på att bestiga Mont Blanc nu i sommar (via Goûter leden, vilket ska vara den lättaste). Det finns ju massor av information på nätet men det är några saker vi undrar över.

Vi är båda relativa nybörjare (högsta jag bestigit är Galdhöpiggen på 2469m), men dock gjort en del vandring innan. Min kompis har också gått en Alp vandringskurs i Österrike. Dock har ingen av oss erfarenhet av att gå med stegjärn eller använda isyxor. Tanken är att i Chamonix gå en endags kurs och sedan försöka bestiga Mont Blanc utan guide. Är det rimligt, eller tar vi oss vatten över huvudet?

Tack på förhand,

Det är fullt möjligt. Jag hade själv precis detta upplägg. Jag hade en del erfarenhet av vanligt friluftsliv och fjällvandring, men ingen erfarenhet av stegjärn och isyxa vid tillfället. Jag och min kompis åkte ned till Chamonix och anlitade en guide för en dag. Han gick igenom grunderna med stegjärn och isyxa. Vi övade och acklimatiserade oss på Aiguille du Midi. Därefter besteg vi Mt Blanc via Goûter-leden.

Du kan läsa mer ingående i denna artikel.

Mvh /Joel

Att hantera stegjärn, rep och yxa är nog det lilla problemet i sammanhanget. Det stora om du frågar mej, är att inte ramla ner i en glaciärspricka och därför valde jag att ha guide även på toppturen. Orientering om det blir dimma skulle jag kanske klarat själv men var snöbryggorna bär och inte bär har jag inte kompetens att avgöra.

Tänk på att helikopterräddning inte är skattefinansierat i Frankrike som i Sverige så en försäkrings som täcker detta rekommenderas. Startavgften för räddningshelikopter från Cham är 5000€ och sedan kostar det per minut och inte är det gratis...

Ditt val hur ni gör!

/Patrik

Hej!

Jag har inte gjort Mont Blanc själv men hängt en del i Chamonix både som klättrare och åkare. Jag skulle hålla med tidigare talare om att stegjärn, mm inte är det svåra. Det plockar ni snabbt upp. Det som är klurigt är om vädret slår om. Att ha koll på var man är och sedan kunna hitta ner i mörker/white out, det skulle jag se som den stora utmaningen.

Det är mycket folk på berget där, men det är en falsk trygghet. Man kan följa andras spår i solsken, men skiter det sig så är man rätt så ensam. Det är riktigt hög höjd, stora berg, och vädret kan överaska med både snö och åska. Massor av folk dör på Mont Blanc (fyra militärer dog en dag när vi klippklättrade kring Aiguille de Midi, de befann sig på vanliga leden uppför M Blanc), troligen för att det är så många som går upp, men också för att många underskattar farorna.

Having said that - jag vill inte skrämma bort nån. Om man har lite fjällvett, kan navigera, och skaffar sig mycket info så skall det nog gå. Viktigast är antagligen en solid väderprognos...

John

Några ord från en till som inte varit uppe på mt Blanc... ;)

Jag skulle säga att det viktigaste är inställningen. Åker ni ned med ett enda mål: Att stå på toppen av just mt blanc, så är risken större att resan slutar med besvikelse (ni kom inte upp) ett "jaha" (följde ett lämmeltåg upp och stod på toppen med något hundratal meters sikt) eller i värsta fall en olycka.

Åk hellre ned med målet "Vi ska lära oss grunderna i att hantera stegjärn och replag. Sedan ska vi försöka göra en lämplig topp. (mt blanc vore ju skoj, men vi får se vad väderförhållandena säger.)"

I chamonixområdet finns hur många turer som helst att göra och det är så gott som alltid bra förutsättnignar för något. Att fokusera just på mt blanc kan vara som att propsa på en tre dagar gammal röding i fiskdisken när det ligger en nyfångad gös bredvid... eller nåt.

Vid all bergsaktivitet gäller att slutföra färden, det innebär att orka ner, och bete sig normalt den kvällen, dvs fira att det gick bra.
go tur

För en som varit på Mont Blanc... glöm för helvete inte solskyddet, solen är mördande på den höjden. Fick dra i mig många öl för att döva smärtan i läpparna innan jag kunde njuta av min pizza vid återkomsten till campingen.

Ursäkta mitt frånvaro från den här tråden. Jag vill tacka alla för era svar och tips! Jag tror nog vi kommer försöka oss på en bestigning om vädret tillåter det och annars ta en annan top. Vad det kommer att bli beror också på snönivån då vi kommer vara där i slutet av juni.

Solskyddet skall inte glömmas! :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg