mont bind fråga

hej
kan nån trevlig förklara för mej varför man inte monterar turbindningen lite längre fram för att få upp skidspetsen lättare när man går på tur ??
vänligen nils

Hm, jag antar att det handlar om att man vill behålla tyngdpunkten över spannet för annars förlorar man växelverkan mellan glid - fäste. Det som skulle kunna lösa de problem du vill komma åt, är att skaffa kortare skidor, t.ex. har jag ett par vita blixten som inte är längre än 150 cm. De har å andra sidan ingen spann att tala om, men den korta längden kompenseras ju av att de är ganska breda. Jag tror inte jag skulle kunna använda mig av lika korta åsnes, vilka jag har i betydligt längre variant.

hej
kan nån trevlig förklara för mej varför man inte monterar turbindningen lite längre fram för att få upp skidspetsen lättare när man går på tur ??
vänligen nils

hej! jag är inte speciellt trevlig men jag kan i alla fall ge ett svar.

att foten (tån) sitter precis vid balanspunkten beror som sagt, i huvudsak, på att spannet ska utnyttjas för fäste.

MEN det finns nu en kul grej, som delvi kan lösa ditt problem; "rottefälla" har tagit fram en ny bindning som går att justera i längsledd.

hej
vänligen nils

För att man då får bra fästen men inget vidare glid. testa att flytta tyngdpunkten från hälarna till tårna nästa gång du glider i en backe så förstår du...

Det finns race-bindningar från Rottefella där man kan flytta bindningen fram och tillbaka några hack. Har aldrig hört talas om någon som flyttat den framåt, däremot bakåt för bättre glid i långlopp t. ex :).

//J

kompletterande detaljer

hej igen
skidan ifråga är en sundins 3447, mjukt spann med infrästa mohairremsor, tegsnäsbindning.
vänligen nils

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg