Monsteris i Norge.

Norge är fruktansvärt hett i isklättervärlden just nu, och det är knappast någon slump. Få mråden i världen erbjuder såna monster till riktiga storväggsisar. Även i år har nya, enormt spektakulära nyturer gåtts.
http://www.climbing.com/news/hotflashes/awesome_big-wall_ice_in_norway/

Norska NRK har även ett insla om isklättring på Kjerag på sin web-TV
http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/rogaland/verdi/92367

Uppenbarligen så har ett par av vinterns turer väckt en del kontrovers och har inte ansetts ha gjorts i god stil.
http://www.ntk.no/article.php?ar_id=17878&fo_id=6896
 
Uppenbarligen så har ett par av vinterns turer väckt en del kontrovers och har inte ansetts ha gjorts i god stil.
http://www.ntk.no/article.php?ar_id=17878&fo_id=6896

Intressant kritik. Lite hycklerivarning skulle jag dock nog säga.

Jag haller med NTK om att man ska följa de lokala klättertraditionerna. I saxen bygger man mänskliga torn för att na grepp, men utan krita. I Gritstone sätter man inte bultar. I Frankrike sätter man mycket bultar...

Den lilla klättringen jag gjort i Norge tycker jag inte helt besannar NTKs stränga utsagor om "leave no trace". Visst, det finns bra mycket mer skrot pa leder i alperna men i Norge hittar man ocksa en del. Även där förstebestigarna är norrbaggar. Folk som har klättrat mer i Norge kan nog bedöma det bättre än jag.

Ang. Japsers bestigning vet jag ingenting sa jag kan vill inte kommentera.

Hursomhelst, vill jag papeka att jag stödjer "leave no trace" filosofin (även om jag lämnar en pitong eller slinga da och da utan att skämmas). Visst är det roligare och mer äventyrligt att klättra en led med känslan av att vara den förste.
 
Läste precis en kommentar fran Jasper pa

http://www.planetmountain.com/english/News/shownews1.lasso?l=2&keyid=36648


Statement by Robert Jasper
I've travelled to Norway numerous times and climbed in different areas all over the country for several months in total. In most areas I came across bolted routes on ice and rock, for example in Sedesdal, Rjukan and Hemsedal and on some long multi-pitch routes. On some mixed climbs at Hemsedal I even came across artificially drilled hooks. For my ethical understanding it is a big difference to bolt a belay, a rappel, place a bolt for protection or to drill a hook placement to be able to get up! Furthermore, it seems strange to me that some Norwegian climbers who according to the Norwegian Alpine Club follow such a strict ethic, go to remote and sensitive areas like Antarctica or Baffin Island and bolt their belays and even drill hook placements.

Before travelling to Norway this time I contacted two local ice climbers to get more information, and nobody ever mentioned this guideline to me, not even during the many other occasions when I climbed in Norway. On this basis, and having found bolts and drilled hooks in Norway on routes which have been first ascended by Norwegian climbers I didn't assume that there was such a "strict ethical guideline", and I'm sorry about this!

Ethics have always been a very important matter for me and I always attempt to avoid bolting as far as possible. In any case Fossilmonster (on which in 1000m we placed 9 bolts for the belays, 5 on the pitches plus three pegs and an in-situ stopper) is a very dangerous route: climbing it without our bolts would seem irresponsible to us, but obviously everyone is free to climb the route without them. Regarding the climbing ethics, I feel everybody is responsible for them, but at the end of the day one must also adhere to them and not only talk or write about them. Ethics are not only for others but mainly for ourselves!
 
Nu är leder som dessa överkurs för undertecknad, men det faktum att man hittar borrade bultar, betyder ju inte att de tillhör den etiska normen. Det visar ju eventuellt bara att det finns de som struntar i dem. Vem som satt dem är ju inte heller alltid så säkert, det behöver ju inte vara förstebestigaren.

Att norrmän bultar på annat håll än i Norge betyder ju inte enligt resonemanget med lokal etik inte att den norska etiken ändras. Därmed inte sagt att jag har nån aning om vilken etik som ska tillämpas på Baffin Island.

Att en viss led är farlig utan bultar är ju inte heller ett argument; den lokala normen kanske innebär att vissa linjer inte kan göras - om det nu är så att alla bedömer att de är för farliga att klättra om man håller sig till den lokala etiska normen.

På så sätt tycker jag inte Jaspers svaromål är så mycket att komma med.

Att det sedan är hycklerivarning kan jag ändå hålla med om. Det är det också när klättrare som ibland är närmast rabiata bultmotståndare, anser sig kunna hitta undantag just för sig själva som berättigar till bultar. Lustigt nog hittas dessa undantag å andra klättrares vägnar...

Något sådant kan man ju ana i Jaspers resonemang, och där har han förstås (en inte så liten) poäng.

Återigen för mig framstår ofta sånt här resonemang som teoretiskt för att inte säga hypotetiskt p g a de turer jag kan tänka mig att göra - men i grunden är väl ett etiskt resonmang också just teoretiskt, även om det sedan ska tillämpas på fältet.
 
Ska man tro länken nedan så verkar det som att det som fått folk att surna till är att klättrare väntat i decennier på rätt förhållanden så att linjen gick att göra utan bultar. Inte konstigt de känner sig snuvade på konfekten då. Tydligen är det firningsankarna som stör folk mest eftersom nedre delen är ett sva med tunn is så att reträtt är jäkligt svårt utan bultar.

http://www.isklatring.no/newnews.html

Erik
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg