Mongenjura sydpilaren

Hej
När på säsongen Sydpilaren börjar bli klätterbar och att tillbakastigen börjar bli snöfri för att gå ner?
Går det redan i april/maj?

Ska ingen hjälpa Ove? Jag vet att det finns folk här som har gjort den! Men som så ofta gäller nog att det beror på snöläget det aktuella året. Jag vet att Nissedal kan variera enormt, tex.

Är du lite snäll och frågar här bjartebo@yahoo.no så kan du säkert få råd, det är han som skrivit föraren. Är du extra snäll kanske han mailar när det är läge att åka dit?
Björn

Bjarte Bo är jättetrevlig, han hjälper dig säkert!
Han berättade för mig, iof för 10 år sen när vi träffades på ett tåg i Spanien, att han brukade klättra den minst en gång om året, så han lär veta.
Det kan vara en fördel att åka upp innan all snö smält bort, så att man kan ta sig ner i snörännan norr om leden, annars måste man bort till sjön o stugan och leta efter (iaf då) små färgfläckar på stenarna på väg mot stupen..

Är du lite snäll och frågar här bjartebo@yahoo.no så kan du säkert få råd, det är han som skrivit föraren. Är du extra snäll kanske han mailar när det är läge att åka dit?
Björn

Har själv planer på en bestigning av sydpilaren, så jag kollar av tråden ibland... En liten fråga: hur gör man om man inte vill betala 400 Nok+frakt för föraren? Den verkar vara slut här i Sverige.

Jag skulle nog tycka det att det är väl tidigt. För några år sen var jag där i slutet på maj. Då var det kallt, regn i dalen och snö på topparna. 200 mil i bilen utan att få klättra.
Ett par år senare var jag där i juli, då gick det bättre.

Jag brukar klättra Sydpilaren ett par ggr per år, dock har jag aldrig gjort den i april. En kvalificerad gissning är att det säkert går bra från mitten av april och framåt, givetvis är det beroende på förhållanden som kan variera år från år...

Peace

Början på Maj

Klättrade den typ 7e maj för några år sedan. Då var det en del snöpulsning på nerstigningen men klippan var torr. Det låg ett superstabilt högtryck över Romsdalen då annars hade vi nog inte åkt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg