Mösskombinationer

Lagom till vintern tänkte jag ta och upgradera garderoben med ett nytt mösssystem. Tidigare har jag använt en från Houdini (den man kan ha som halsduk också) i Powerstretch och den har fungerat finfint, men det är dags att gå längre nu. Jag behöver något som är lätt, varmt, snyggt och hållbart. Det jag hittils tycker verkar bra är en kombination av två olika mössor, Haglöfs Diablo Cap och Aero eller möjligtvis Fanatic. Här är tanken att man kan ha den tunnare, icke vindtäta mössan när man är aktiv eller vädret är mildare. Vid hårdare väder så byter man till den vindtäta istället och vid riktigt hårt väder så har man båda på sig. Med dessa två mössor får man då tre kombinationer (eller fyra om man tar av båda). Borde detta inte fungera ypperligt i ett varierande land som Sverige?

Edit: Länk http://www.haglofs.se/produkter/headglove.asp?lang=sv&CatNr=310#

Fungerar säkert bra. Själv använder jag ofta en kombination av en tunn ullfrottébalaklava (går att ha antingen som mössa eller balaklava) och en fleecehuva från TNF a´la väpnarhuva med windbreaker. Skuren så den går ner något mer på sidorna än den Haglöfs variant du länkade till. Haksnodd, som även används för att hålla öronflärparna uppfällda om man vill det. Hur polyvalent kombination som helst:). Varmt och lätt. Vid nederbörd åker jackhuvan på.

Raskesven

Har testat olika kombos, denna vinter kör jag med en balaclava (terroristmössa) i powerdry som rullas upp till vanlig toppluva när det inte blåser snålt, och en fodrad vind/vattentät skärmmössa utanpå när det blir fulväder. För att cykla i stan klarar jag mig med en (grymt ful) stretchfleecemössa som är sydd så den täcker öronen, ser ut som en badmössa. Allt för att slippa Intersports 10.000 olika modeller av fabriksstickade fejkyllemössor i afterski-färger.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg