Mörkerkörning

Tänkte snart dra igång med mörkerkörning och undrar vad era erfarenheter är kring ljuse. Vad krävs? Tänkte köra med min orienteringspannlampa på hjälmen, den är på 20 W (halogen) och sen ha nån mindre lampa på styret. LED nått att ha, eller är det halogen som gäller.

Kör med den nya Petzl Ultra på pannan,allt halogen är helt ute för mig och på styret en Cat Eye. Tycker själv att det är en perfekt kombination. Mörkerturerna är på 2-3 mil.
koivu

Kör med Silva 478... grym lampa för mtb, löpning och skidåkning... är du händig så kan man bygga bra lampor själv att ha på styret som komplement... har ett hemmabygge också som funkar fint, men bara för cykling.... kolla in happy för bygginstruktioner.

Matcha styrlampa och hjälmlampa

Enligt min erfarenhet är det viktigt att ha ungefär samma ljusintesitet på både cykel och hjälmlampa, annars är det lätt att den svagare lampan "drunknar" i ljuset av den starkare lampan.

Sedan finns det ju fina moderna L.E.D. lampor för vackra pengar, t.ex. http://www.cateye.com/en/product_detail/318. Men du kommer fortfarande långt med hederliga 6V halogenlampor - under förutsättning att du har en bra batterkapacitet och intelligenta snabbladdare! Där brukar de flesta kraftfulla cykellysena brista ordentligt anser jag. Läs mer om detta på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/cykellyse.html

/Niklas

Tänkte snart dra igång med mörkerkörning .... LED nått att ha, eller är det halogen som gäller.

Det blir lite olika färg från LED och halogen, och det finns de som inte alls gillar LED pga detta.
Det som dock fortfarande håller tillbaka LED-arna en aning är att man behöver flera för att få samma breda ljusbild som en halogen fixar "automatiskt". Och ju fler LED-ar du behöver desto fler battericeller behöver du och ganska snart så börja detta ställa (dyrare) krav på laddare mm. Halogen kan man köra lite enklare från det större utbudet av 12V grejer.

Det blir lite olika färg från LED och halogen, och det finns de som inte alls gillar LED pga detta.

Nja, finns bla 12VDC MR16 1watts LED på Clas Ohlsons med färgtemp 3000K, dvs gult sken likt halogen. Har testat sådan men tycker just den modellen lyser för brett/svagt för min typ av mörkerkörning.

Orkar nog inte bygga något själv. Jag ska i princip bara köra på bred (1 m) grusväg/stig, så sikten blir rätt bra. Tror jag ska köpa något billigt ljuse att sätta på styret. Eller det kanske bara är skräp?

Förr i tiden minns jag det fanns orienteringspannlampor med två reflektorer, en stor och en liten som gick att rikta separat. Min första pannlampa fick jag ta och rikta om ibland, ifall man kom ut på ett öppet område och ville se längre.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg