• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mögellukt på friluftsprylar

Med åren har det börjat dofta lite mögel på vår vind där vi förvarar majoriteten av våra friluftsprylar. Vi bor i en envånings 50-talsvilla i lättbetong med källare och med vindsbjälklag och vindsvåning i trä. Vindsbjälklaget var isolerat med kutterspån från början och numera har vi lagt en del brädgolv ovanpå kutterspånet för att kunna få mera förvaringsutrymmen under snedtaket. Föregående ägare hade tilläggsiolerat med gullfiber i plastsäckar och det finns kvar sådan säckar på en del av vinden längst in under snedtaket.

Det finns lite svarta mögelfläckar typ jordslag på insidan av yttertaksbrädorna på vinden. När jag upptäckte detta för ett par år sedan så satte jag in nya ventiler på gavlarna högst upp under taket och förbättrade också lufthålen längs takfoten. Möjligen har problemet blivit lite större sedan vi övergav oljeeldningen för bergvärmepump.

Har märkt viss mögellukt på dunsovsäckar och dunjackor men har övergått att förvara dessa i plastsäckar. Men skulle gärna slippa mögeldoften på vinden. Finns lite olika prylar som marknadsförs. Har ni några erfarenheter ni vill dela med er av?

http://www.oxysol.com/

http://www.drevia.se/hygienic.html

De tar ju rätt ordentligt betalt för de här prylarna. Kanske bättre att ordna med mekanisk ventilation med en utsugsfläkt i stället? Var bör en sådan utsugsfläkt placeras? Norrsida södersida?

Avfuktare?

Andra förslag?

Thure
 
Hmm,en fläkt bör nog placeras på taket för att slippa vibrationsljud i väggen.Har du tid och lust är nog en av de bättre åtgärderna att isolera vindens innertak och skotta ut kutterspånen.Bytet av värmekälla har antagligen gjort att den 'naturliga' luftcirkulationen avstannat.


peter
 
Mögellukt kan vara svår att få bort utan sanering även om orsaken till lukten har blivit åtgärdad. Ett "knep" att få bort mögellukt från textilier är att låta dem dra i filmjölk ett tag och sedan tvätta dem som vanligt. Det fungerar dock inte på alla material ... och kanske inte så kul att prova med en dunjacka eller dunsäck.

De produkter som du hänvisar till tror jag fungerar bäst i slutna utrymmen där utbytet av fuktig luft är mindre än i på en välventilerad vind. Det finns i och för sig avfuktare för husgrunder men i övrigt fungerar de nog bäst i källare, förrådsutrymmen, båtar som är stängda mm.
Själv har jag en avfuktare i källaren till det hus från 1930 där jag förvarar mina friluftsprylar och -kläder. Även om det är torrt och ingen fuktvandring från golv eller väggar så blir det fuktigt på sommaren då varm fukthållande luft kyls ner och inte "orkar" hålla samma mängd fukt. Avfuktaren tar bort allt sådant.

Jag antar att bättre ventilation är det enda sättet att åtgärda orsaken till mögellukten. Själva lukten kan behöva en sanering för att försvinna. Om inte kutterspånet är angripet av mögel så skulle jag vara försiktig med att ta bort det och istället tilläggsisolera ovanpå det.. Kutterspån klarar av att ta upp en del fult och fungerar normalt som en utjämnare genom att ta upp viss fukt vid fuktigt väder (fuktig ventilationsluft) och avge den vid torrt väder. Det klarar inte glasfiberull.

I ett tidigare hus förvarade jag kläder på vinden och fick vid något tillfälle mögelliknande lukt i dem. Därefter förvarade jag dem i täta plastpåsar och sk torrbollar i dem. Det fungerade bra.
 
Jag hade en jordkällare bredvid ett tidigare hus. Jag byggde hyllor osv i denna och använde den – men hyllor och virke blev svart/gröna av mögel på ett år - och det luktade (stank) mögel i hela jordkällaren.

Jag bar ut hyllorna för att slå sönder dem och elda upp dem när en äldre granne gick förbi. Han sa att: ”slå inte sönder dem, tvätta av dem med vatten och en hård borste, torka dem ordentligt, blöt ned dem ordentligt med citronsyra enligt konserveringsdosering, låt tprka uteomhus i solen. Tvätta jordkällaren med cintronsyra, samma blandning. Jag trodde inte på det men gjorde det i alla fall – och det fungerade.

Bodde där ytterligare några år och inget mögel, ingen mögeldoft uppstod.

Jag vet inte om detta hjälper dig när det gäller ditt problem – men kanske kan du testa detta innan du ger dig på större och dyrbarare ombyggnationer och renoveringar?
Citronsyra kostar ju inte så mycket…brukar finnas på ICA.

+ Fungerande ventilation måste du ha naturligtvis

Thomas