Modifiera ett Thermarest?

Hallåj.

Jag har flera olika liggunderlag för uteliv. Det jag använder mest för senvår/sommar/höst är en lättviktsluftmadrass med sju celler. Fördelen är låg vikt (ca 500 g), och mkt kompakt när den är ihopvikt. Har aldrig upplevt det som kallt och det är mkt bekvämt. Nackdelen är att ventilerna är kassa, det tar rätt lång tid att fylla och ändå lägre tid att tömma pga "klämventiler".

Jag har även ett Thermarest av standardmodell med ca 8 år på nacken. Det är förstås bekvämt, men då jag tycker det är väl skrymmande och tungt följer det sällan med, så den komforten gör liten nytta i förrådet.

Till min idé och fråga: Hur ser fyllningen, "skumgummit", egentligen ut i ett Thermarest? Är det fastklistrat mot yttermaterialet eller sitter skumgummit löst?

-Jag överväger nämligen helgerånet att klippa upp liggunderlaget nertill vid fotänden (änden utan ventil), ta bort fyllningen och sedan försluta det med maskinsöm och lim/tätning! Troligen använder jag ett elastiskt marinspackel som jag förut lagat såväl hål i detta Themarestet som cykelslangar med.

-Fördelen skulle vara att liggunderlaget bör bli ganska mycket lättare (hur mycket månntro?), och mycket kompaktare ihoppackat.

-Nackdelar blir det förstås också några; Man får blåsa upp det själv, det isolerar lite sämre och med återförslutningen blir det ca 5 cm kortare.

-Är det någon som provat detta? Någon som åtminstone vet om fyllningen sitter fastlimmad? Tips för hur göra bästa återförslutning är också välkomna. Om jag har 0% chans att lyckas är det ju lite onödigt att sabba det.

Jarl.
 
Lättare???

Prova att ta med mindre skit så kompenserar du nog vikten som Ni skulle vinna. Allvarligt talat. Träna lite så orkar nog dem få gram som Ni skulle utvinna.

/H
 
INTE

Det verkar vara ett alldeles utmärkt sätt att totalt förstöra ett bra liggunderlag. När du blåst upp det kommer du att ha en synnerligen obekväm bautakorv som inte gör dig glad på något sätt. Möjligen kan du använda den som ponton eller ge till barnen att leka med i vattnet.
Skumplasten inuti väger inget i jämförelse med själva väven.
Om du inte vill ligga på det så kanske det går att göra en stol av det istället.
 
Tack för positiv feedback. :p

Är långt ifrån otränad eller lat, tycker dock som många andra att det är trevligt med lätt, kompakt och funktionell utrustning.

Risken att sabba gamla grejer jag ändå sällan använder är jag beredd att ta. En viss "korvrisk" kan det nog finnas, men det förutsätter väl att man blåser upp det alldeles för mycket?

Någon som vet? Sitter fyllningen fastlimmad? Vad väger den? Gissa kan jag ju göra själv.
 
Den sitter fast.

Hej.

Man kan ju dra lite logiska slutsatser. Eftersom det inte blir korv, även är man blåser in extraluft, så måste det vara något som håller ihop över- och undersida. Med andra ord fyllningen sitter fast. Annars så skulle den ju glida runt och så också.

Detta att över och undersidan sitter ihop gör att det inte blir helt platt där du ligger heller. Luften har ingen annanstans att tag vägen och stannar kvar under dig. Om du tar bort fyllningen på det sätt du beskriver, och inte blåser upp liggunderlaget som en pontån. Då kommer luften helt enkelt att pressas upp på sidorna om dig och du kommer att ligga platt på backen. Man kan nog tänka sig bilden av dig i en gummibåt utan botten och det är ju inte riktigt så man vill sova...

Måns
 
Det är inte bara en logisk slutsats att skumgummit sitter fast - det är ett faktum Kolla i din friluftsbutik, de brukar ha ett visningsexemplar.

Men istället för att förstöra det så kan du skicka det till mig, jag betalar frakten!
 
indén; sa:
Det är inte bara en logisk slutsats att skumgummit sitter fast - det är ett faktum Kolla i din friluftsbutik, de brukar ha ett visningsexemplar.

Men istället för att förstöra det så kan du skicka det till mig, jag betalar frakten!

Ok, jag tror er. Får väl inse att det är bättre att låta det vara, trots att jag är klåfingrig som få...

Jag gör tvärtom istället, skaffar alltså sex till Thermarest, skär loss ventilerna och sedan försöker jag montera dessa på min fina lilla lätta luftmadrass! (lugn-denna gång skojar jag bara)

-Men allvarligt talat, finns det någon tillverkare med lättviktsluftmadrasser som har lika bra ventiler som Thermarest? Helst med sammanbundna kanaler också, för mindre meckande med jämnt tryck.

Jarl.

PS Tobias, om inte kompisens Jämthundar vill ha det i hundgården kanske du får det...DS
 
Kanske en lösning...

Om du vill ha ett liggunderlag med therm-a-rest ventiler fast lättare så kan du titta på deras andra modeller.
Sälj det som du har nu och använd pengarna (du behöver nog lägga till lite) till att köpa någon av deras lättviktsmodeller som har utskuret skumgummi.

/H
 
Köp en lös ventil.

Ett litet tipps bara. Om du nu är så klåfingrig som du är, varför inte bara köpa en lös therm-a-rest-ventil och försöka montera dit på ditt andra vad det nu var du sov på. Lyckades byta ventilen på mitt therm-a-rest när hunden hade ätit upp den andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
insco Tältvisioner - Konstruera egna, modifiera befintliga tält Bo och sova 0
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4

Liknande trådar