Mode och funktion

Häromveckan fick jag en ny fällkniv av en vänlig vän.
Jag fick bita ihop... Och tror jag lyckades.

Kniven en Geber Profile, går bra om än tungt, låser väl, blad i 440A Rf med titanbeläggning, t=3, greppet är gummerat och rejält. Hål för fångsnöre och byggd öppen så att kniven är lät att rengöra. Den levereras med ett nylonfodral för bältet, väger 123 g, fodralet 22 g.
Bladet 89 mm långt är formgivet högt och är skålslipat. Bladryggen är dubbelfasad

Vad duger bladet till att användas som? Skära kött och korv, bladet är för tjockt och slipfasen gör att det viker det avskruna för snabbt, osnyggt skulle min farmor sagt och hon visste väl efter att hon varit kallskänka som ung.
Tälja blir svårt för bladet tar i och är ivägen och dessutom sitter det ett litet fingerskydd en bit ut på eggsidan och minskar momentet man kan lägga ner i ett snitt.
Återstår då jakt. Bladet är för stort för småvilt och egentligen även för storvilt oxså....
Vad är det då för ändamål som den här kniven byggt för.
Som stridskniv är bladet för kort, 89 mm, men skulle nog kunna gå i varmare trakter i brist på annat.
Kniven är vacker! Den är byggd i Kina men där tror jag inte det finns en marknad för den...Frågan är väl var markanden överhuvdtaget finns?

//J

Skära av snöre? Tälja en grillpinne? Svampplock? Plantera i nacken? Smycke? Peta naglarna? En kompromiss är inte det bästa ur någon värld,någolunda ur två eller fler.

peter

Senast ändrad:
Häromveckan fick jag en ny fällkniv av en vänlig vän.
Jag fick bita ihop... Och tror jag lyckades.

Kniven en Geber Profile, går bra om än tungt, låser väl, blad i 440A Rf med titanbeläggning, t=3, greppet är gummerat och rejält. Hål för fångsnöre och byggd öppen så att kniven är lät att rengöra. Den levereras med ett nylonfodral för bältet, väger 123 g, fodralet 22 g.
Bladet 89 mm långt är formgivet högt och är skålslipat. Bladryggen är dubbelfasad

Vad duger bladet till att användas som? Skära kött och korv, bladet är för tjockt och slipfasen gör att det viker det avskruna för snabbt, osnyggt skulle min farmor sagt och hon visste väl efter att hon varit kallskänka som ung.
Tälja blir svårt för bladet tar i och är ivägen och dessutom sitter det ett litet fingerskydd en bit ut på eggsidan och minskar momentet man kan lägga ner i ett snitt.
Återstår då jakt. Bladet är för stort för småvilt och egentligen även för storvilt oxså....
Vad är det då för ändamål som den här kniven byggt för.
Som stridskniv är bladet för kort, 89 mm, men skulle nog kunna gå i varmare trakter i brist på annat.
Kniven är vacker! Den är byggd i Kina men där tror jag inte det finns en marknad för den...Frågan är väl var markanden överhuvdtaget finns?

//J
Hm, en del intressanta frågor och iakttagelser. Trots att du inte tror det själv så är kniven designad som jaktkniv, tillsammans med dess partner Gerber Profile Guthook. Kniven skall tydligen också fungera som EDC och självförsvarskniv, därav designen med fingerramp och grepp.

Jag håller med att den här typen av kniv är ganska värdelös. Själv föredrar jag nästan i alla situationer en fullt flatslipad kniv, framför allt med tanke på jakt och fiske. Varför tillverkar man då över huvud taget skålslipade blad? För att de är enklare att framställa och har en fördel, nämligen att den tunna delen av slipfasen längst ner kan göras ganska lång och därmed tunn. Därför funkar den här typen av blad i samband med skärarbeten där materialet inte överstiger slipfasens höjd, t ex snören, kartongpapper, plast i olika former osv.

Men som sagt. Skall man tälja eller skära en brödskiva så är skålslipning inte det mest optimala. Jag har en annan modell av Gerber, Gator Mate ATS-34 med ett fullt flatslipat blad, First Production Run. Den är en ypperlig liten EDC som funkar i alla lägen. Tyvärr tillverkades senare upplagor i Gerbers "surgical steel", dvs 440A och inte i ATS-34 som min kniv stoltserar med.

~Paul~

Gerber Profile

Bilagor

• Gerber Profile 440A.jpg
    Gerber Profile 440A.jpg
    14 KB · Visningar: 283
Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg