Modda Rajd

Funderar på att modda mitt Rajd. Tänkte byta ut golvduken mot HB's traditionella tåligare golvväv, men sen lämna golvlöst en kvadratisk yta på sidan innanför ena öppningen så man kan ligga och brassa köket lite mer vårdslöst. Eller känns det som en helt värdelös idé, vad säger ni?
 
Myggnät

Personligen tror jag att det är en god ide att göra om golvet i RAJDen. Golvet som Hilleberg sytt in som standard är inte slitstarkt och vinsten i funktion bör nog gå före vinsten i vikt! Det går nog att göra en variant där du kan stänga till hålet i golvet. Kardborre? Har för mig att Bergans hade ett enkelvävstält med den funktionen för några år sedan?
Jag hade även sytt in myggnät under taket på kortsidorna(där det är skyddat)för bättre ventilation. En remsa som mäter 50*250 mm på varje kortsida borde öka genomströmningen nedifrån och upp till ventilerna på dörrarna?
 
Jag har också tänkt den tanken och skrev ett mail till Hilleberg och frågade om de funderat på att göra en Rajd-Deluxe med "riktigt" golv och där flärparna utanför ingångarna går ner hela vägen till marken och bildar en absid. En sådan konstruktion borde vara mycket mer vindtålig än den nuvarande och därigenom göra att Rajd skulle fungera hyfsat även över trädgränsen. Enligt mina beräkningar utifrån de tygvikter som Hilleberg skriver på sin hemsida borde en sån konstruktion väga runt 1200g, helt acceptabelt tycker iaf jag.

Tyvärr så svarade Hilleberg att de inte har något intresse att göra en De-luxe variant av Rajd eftersom den mer eller mindre är framtagen enbart för den amerikanska extremsport-marknaden där det ofta är krav på att man ska ha ett "tält" med golv i utrustningen. Om man vill ha en Rajd-Deluxe blir man alltså tvungen att sy skälv.
 
Flärpar

Jo. flärparna över ingången ger inte mycket skydd mot väder och vind. Det kanske vore ett alternativ att förlänga dem på ena sidan, typ som Tarptent har? Dvs, de går inte riktigt ända ned till marken men skyddar ändå packning mm från t.ex regn. Då slipper man laga mat inne i tältet och minskar kanske kondensen inne i tältet? Är det möjligt att göra någon infästning mot"flärparna"som fäster in extra tyget vid absiden när man behöver mer skydd. Dragkedja?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg