• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mobillladdare som drivs av AA-batterier

I senaste numret av utemagasinet så har de julklappstips på ett par sidor. På sid 50-51 (tror jag det är) så visar de en bild på en mobilladdare som drivs av AA-batterier. Märket är energizer. Nu har jag tillbringat över fyra timmar med att försöka hitta den. Det skulle nämligen vara en perfekt julklapp till min sambo.

Ni som varit på Kungsgatan i Sthlm vet hur många elektronik-, tele- och friluftsbutiker som finns där. Inte i en enda kunde de säga att de ens visste vad det var. I en av de kända friluftsbuktikerna tittade de på mig som om jag frågat om de kunde hyra ut en ren eller nått. Total oförståelse.

Jag har hittat Ericsons kombinerade vägg- och batteriladdare för mobiltelefoner men den känns så klumpig. Min fråga är nu om någon här vet var jag kan hitta en sådan som fanns i tidningen. Och det innan jul! ...hjälp...
 
Senast ändrad:
Kjell & Co...

Har en USB laddare som jag använder till min gps... så om din sambo har en hyfsat modern mobil som även kan laddas via usb... så kan detta vara lösningen...

Det är inte direkt en fancy pryl, utan ett väldigt enkelt batteripack för 79;-... sök på artikelnr: 31779 (gick inte att länka)

Thomas
 
Den där från Kjell, har den nån form av spänningsregulator?

För med t.ex. 4 alkaliska AA så hamnar man ju klart över 5 V, och såvitt jag vet så är det väldigt många USB-prylar som inte blir så glada av att få mer än 5 V i sig...
 
Den där från Kjell, har den nån form av spänningsregulator?

För med t.ex. 4 alkaliska AA så hamnar man ju klart över 5 V, och såvitt jag vet så är det väldigt många USB-prylar som inte blir så glada av att få mer än 5 V i sig...

Ingen aning... men jag har för mig att det stod i det lilla infolappen som medföljde att den ger 5v ... vi hade en lite diskussion i ämnet här på utsidan för ett tag sen...

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43516

Thomas
 
Jag tittade även på den andra tråden men såg inte att något skrivit om detta att ett 1,5 V-batteri inte ger 1,5 volt när det belastas. Rimligen är det en för stor ström som skadar en produkt som inte tål mer än just 5 V. Och vid stort strömuttag sjunker spänningen i batterierna, fast till exakt vilken spänning kan man ju inte veta förrän man kopplat in det hela...

Det sitter en diod i batteripacket från Kjell & Co, men jag vet inte riktigt vad den gör. Nog skulle en spänningsregulator även se till att obelastad spänning blir korrekt och det blir den inte här. Dvs. när jag satte i batterier som gav 6 V mätte jag upp 6 V utspänning från batteripacket.

Sedan när det gäller att ladda sin SE-telefon så verkar i alla fall inte min telefon dra igång sin "optimerade laddning" när jag använder datakabeln så jag fick klippa en laddares anslutningskontakt och sätta på en USB-kontakt på den.
 

Bilagor

  • kretskort.jpg
    kretskort.jpg
    22.2 KB · Visningar: 283