OK, vi flyttar över diskussionen hit istället:
hobbes; sa:
skulle du kunna förklara för mig som då absolut INTE kan se att det är en bra lösning.
Vad är fördelarna med att stänga av ?
Vad är nackdelarna med att stänga av ?
/Torbjörn
Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation. Hade den förolyckade gruppen på Mälaren i lördags haft sina mobiler avstängda, då hade olyckan högst sannolikt inte inträffat och dom två omkomna hade levat idag. Det tycker jag är ett mycket tungt vägande skäl.
En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt - viktigt ifall man skulle behöva använda mobilen för att kalla på hjälp i en krissituation (jo, då slår man på mobilen - regeln "avstängd mobil" ska inte vara någon absolut idiotregel utan en vettig regel).
Och nackdelarna då? Mest subjektiva bekvämlighetsskäl - folk är nuförtiden ovana vid avslagna mobiler helt enkelt. En del säger att det vore "korkat" att stänga av mobilen, utan att närmare motivera varför. Liknande yttranden fälldes innan det blev lag på att använda bilbäte, resp lag på att ha billjusen på även på dagen - men nu har vi vant oss vid det och ingen ifrågasätter att det har en gynnsam inverkan på trafikolycksstatistkien.
Den enda egentliga nackdelen med avstängd mobil, såvitt jag kan se, är ifall grupper skulle behöva kommunicera med varandra under färd. Under sådana omständigheter tycker jag det är vettigt att göra ett undantag, och låta t.ex. ledarna för grupperna ha sina mobiler påslagna under färd så att grupperna kan komminucera med varandra.
Är det några fler nackdelar med avstängd mobil under färd som jag har missat? Kan dessa nackdelar uppväga fördelarna?
öringen; sa:
Ett synnerligen korkat förslag, mobiltelefoner räddar liv skulle jag vilja påstå.
Naturligtvis ska man kunna använda mobilen för att kalla på hjälp i en krissituation!!! Regeln "avstängd mobil" ska inte vara någon absolut idiotregel utan en vettig regel.
Men om det inte är krissituation, och om man inte behöver kommunicera med andra grupper på isen, vad har du då egentligen för skäl att ha mobilen påslagen hela tiden? Personlig bekvämlighet, visst. Och du är förstås van vid att alltid ha mobilen på och tycker det är jobbigt att slå av den. Några fler skäl?