Mobil som tål utomhusklimat

Nödmeddelanden är också en bra funktion för hårdvaruknappar, så att man inte är beroende av skärmen eller att behöva låsa upp mobilen först. På min telefon håller jag inne volymknapparna i tre sekunder; då skickar den automagiskt ett sms till alla mina ICE-kontakter med en text som jag själv valt i förväg, koordinater och adress till den plats jag befinner mig på och en länk till platsen i Google maps. Den tar också en bild med den främre och bakre kameran och skickar som mms.

Vilken mobil har denna finess? Helt ysande om du frågar mej (tänder den lampan också vid nödbildtagning?, apropå ordvitsen), enda nackdelen jag kan se är falsklarm pga "ficktryckning".
Eller är detta en app du laddat ner som ger denna funktion?

/Patrik

Sådana funtioner finns i androidnallar så det är ingen almänn nödtjänst, den skickar dessa sms till förvalda vanliga mobilnummer eller mail

om man inte vill släpa på en stor ajfån har ja sneglat på nokia 215 som ja har för mig ä lite stöttålig å fuktsäker, kostar runt 400kr

nu har ja slagit till å beställt ett illgrönt ex. ja tror den blir perfekt att ha i midjeväskan, å inget feppel med överkänsliga touchskärmar, å de enda moderna ja behöver är nåra bra väderappar, som yr.no, å va kompatibel me barbarnas ajfåns, 384kr inkl. frakt hos komplett.se finns i svar å vitt åxå,

Bilagor

• 004.jpg
    004.jpg
    53.6 KB · Visningar: 578
  • 003.jpg
    003.jpg
    40.8 KB · Visningar: 573
Halaj!

Jag funderar på en Samsung 5s active. Tyvärr saknar den FM-radio. Det finns ju appar för detta, men då går man ju via masterna, vilket drar datatrafik. Strömmade bilder drar ju jättemycket, men hur är det med strömmat tal? Det borde vara betydligt mindre, eller?
Kommer mina månatliga GB att ta slut direkt?
Jag vet att det är en ”hur långt är ett snöre”fråga, men lite sådär mellan tumme och pekfinger?
Jag lyssnar också bara på P1 så om det går att bestämma trafiktäthet i appen t.ex. så kan jag ju dra ner det där till minsta möjliga.

//T

Sådana funtioner finns i androidnallar så det är ingen almänn nödtjänst, den skickar dessa sms till förvalda vanliga mobilnummer eller mail

Var i andoidmenyerna konfar du vilken knapp, vad som ska hända och vilka mottagare du vill ha. Jag ifnner det inte, i någon av mina två Sony Xperior, Z1 compact resp Z3 compact. Jag tror därför antingen att det är mobilspecifikt eller kommer med en app men ser fram emot att bli överbevisad (eller hoppas åtminstone det är en app jag kan ladda ner).

/Patrik

Lånar denna tråd då jag har samma dilemma som TS frånsett önskemålet om radio och musik då, det jag vill kunna göra är att såklart ringa, sms.a, använda GPS med nedladdade kartor, fota och kolla tex vädret.
Användningsområdet är mest på sjön med kajak eller båt, mycket fiske oavsett väder så blöt blir den och sannolikt en och annan smäll med så både vattentålig/tät och stöttålig är viktigtoch jag ser gärna att det sitter i luren istället för skal/påsar eller andra skydd.

Dessa kikar jag på och tar gärna tips, åsikter och erfarenheter om dem och har jag missat någon så tar jag gärna tips på det med och jo jag har läst igenom tråden med det som skrivits om olika modeller men jag har med några som inte nämnts.

Sony Xperia M4 Aqua : Bra pris, vettig kamera och IP68
Sony Xperia Z3 : Dyrare lite större skärm och bättre kamera IP68 men är den värd merkostnaden?

Samsung S4-S5 Galaxy Active : Dyra men nödmeddelande funktionen känns bra och min nuvarande gamla Xcover funkar acceptabelt om än långsam och liten skärm. IP67 räcker det?

CAT B150Q : Bra pris, mindre skärm, sämre kamera men gillar det ruggade looken IP67 räcker det?
CAT S50 : Dyrare, större skärm, bättre kamera samma look så vad skiljer denna åt mot ovan mera än skärm och kamera? IP67 räcker det?

Har jag missat någon?

Vill ha smartphone variant så Sonim och liknande faller bort och jag ser inga problem att torka av skärmen innan jag ska använda den.

Sony Z3 är utmärkt, om än hal som en ål. Men det går ju att åtgärda. Vattentät, bra kamera (som kräver inställningar och manuellt läge) och enorm batteritid är stora plus.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag avstår från internet när jag är ute och använder då en Nokia 105. Har vattensäker knappsats, låg vikt och batteriet håller i veckor. Kostar knappt 300.

Användningsområdet är mest på sjön med kajak eller båt, mycket fiske oavsett väder så blöt blir den och sannolikt en och annan smäll med så både vattentålig/tät och stöttålig är viktigtoch jag ser gärna att det sitter i luren istället för skal/påsar eller andra skydd.

IP-klassningen berättar enbart hur tät telefonen är mot vatten och damm, den säger ingenting om tålighet mot stötar och slag, och andra typer av påfrestningar. Det gör däremot 'MIL-STD 810G', som kan vara något att spana om du är ute efter tålighet utan extra skal. Inte helt entydigt vad den klassningen egentligen medför, men enligt Samsung så betyder det i alla fall att deras S5 Active bland annat är "..salt, dust, humidity, rain, vibration, solar radiation and thermal shock resistant". Jag skulle tippa på att det är ett av de mer träffsäkra valen om man vill ha en riktigt bra och tålig mobil som inte kräver ett skal för att åstadkomma det, och om man vill kunna skifta batteri när som helst under fisketuren eller paddlingen (i min värld är det en självklarhet).

http://www.androidpolice.com/2013/0...eally-tell-you-about-a-smartphones-toughness/

Per

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg