Mittnordenleden

Jag har planer på att vandra Mittnordenleden från Sundsvall till Östersund, sedan vidare till fästningen i Norge där leden slutar. Är det någon som har erfarenhet av Mittnordenleden? Jag bor själv i Sundsvall alldeles intill leden och vet att det, iallafall i Medelpad, är ganska svår terräng...hur ser det ut längre inåt landet, Norge?
Någin som har andra erfarenheter och synpunkter? Allt är värt att veta.

Jag är också intresserad.
Är det någon som vet vart på internet man kan hitta bra kartor över leden?

/Mattias

Eftersom det är en LÅNG led så tror jag att den går en hel del på vägar. I Lars Magnussons bok "Vandra i Sverige" står det lite om den.

Sundsvall till Matfors

Jag gick Sundsvall till Matfors för fem år sedan. Första biten går genom skogen uppe på södra berget och man korsar löparslingor mest hela tiden. Efter att det är slut blir det mer skog och sedan är det mer skog. I huvudsak tycker jag det var ganska lättgånget och en trevlig led, men bitvis går den längs trista grusvägar och, ännu värre, asfalterade 90-vägar. Fast det gäller ju alltså bara de första 30 km, sedan är det ju ytterligare 40 mil eller något.

Hitta färskvatten kan nog vara ett problem. Bered er på att bära en hel del och fylla på vid hus och annat civiliserat ni passerar.

Lycka till.

Kalle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefanny Mittnordenleden: vatten och vindskydd Vandringsleder 2
Granbacken Mittnordenleden Vandringsleder 1
bergholm Mittnordenleden? Vandringsleder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg