Jag är frusen om fötterna och mitt mål är att lyckas motverka att dem blir vaxvita i lilltårna.
Jag är inte mycket för sovsäck då jag sover i hammock, så för mig så kör jag med filt och täcke.
Jag sov ute i 0 grader natten till lördagen och jag var varm så jag nästan svettades. Men fötterna frös pricis som hemma, fast lite till. Jag börjar tro att min hjärna undermedvetet inte prioterar dem ett minsta dugg... helt kallblodiga är dem, och det trots att händerna är varma, ryggen, magen, axlarna, benen och såklart huvudet... hela kroppen är varm. Skrevet gömmer sig inte heller, är kille. Det är helt sjukt. Jag har utrustningen och jag är än så länge bara i test mode just nu och har fler kostnadsfria alternativ.
När jag nu senast sov ute så körde jag med följande sovsystem.
+DIY hammock av stort vikt bomullslakan
+Ikea badrummsmatta som underlag för fötterna och rumpa
+Stolsdyna som underlag från nacke till rumpa
+Fodrad väst som underblanket från huvudet ner till bröst
+Uppblåsbar resekudde, som jag tappade när hammocken också var 2 m upp, blev utan mao.
+Ullunderställ, för hela kroppen
+Balaclava
+Mössa
+Tunna ullstrumpor
+Fiberpälspläd, för fötterna och ben
+DIY sovsäcksöverdrag, sytt textil duschdraperi, för fötterna och ben
+och ett svalt Ikea 90/10 duntäcke över hela kroppen och huvud
+resten av dagskläderna i min DIY underhammock som extra underlag
Alltså, underlaget är superprima
Mössan blev för varm och togs bort
Och andningsluften var torr och varm, 22° c typ vid 20 cm över låren
Jag kan alltså andas som inomhus utan fukt problem under duntäcket i denna yttertemp
Underlagen andas och rygg och rumpa svettas inte pga. brist på luft
Filten och duntäcket vikes runt benen och läggs över kroppen och därefter på sidorna.
Mitt sista hopp för fötterna som vägrar bli varma, är att bära med min tunnare ullpläd och vika den till en stor strumpa för båda fötterna. Strumpan kommer hållas ihop med ett örngott... prima!
Alt. också byta syntetpläden till min tjockare ullfilt. Som är tänkt att kompletteras vid -5 till -20 grader ändå.
Jag vägrar ta på extra sockar då det istället isolerar de kalla fötterna från varandra och bara förvärrar problemet.
Allt detta (utom ullfiltarna) packas tillsammans med tarp och ridgelinelakan som tak, i en 40 liters Haglöfs Vina med plats för 1.2 L Klean kanteen. Underlagen rullas ihop och fästes kreativt på undersidan.
Har ingen våg, men uppskattningsvis med vatten, 10+-3 kg.
Resten av packningen har jag i en 35 L axelremsväska, som regnponcho, kök, mat, first aid, thermos etc.
Total vikt tippar jag till ca 15 kg.
Hur skulle du tro att denna packning får dig att må. Med liknande system har jag klarat -4 och sov gott. Men även då frös jag bara om fötterna.
Varför är det så här?
Utan fötterna så kan man ju inte förflytta sig! Fördelen med Klean kanteen är ju att jag bara kan ställa den på brasan
Vad tänker du när du läser detta?
Jag är inte mycket för sovsäck då jag sover i hammock, så för mig så kör jag med filt och täcke.
Jag sov ute i 0 grader natten till lördagen och jag var varm så jag nästan svettades. Men fötterna frös pricis som hemma, fast lite till. Jag börjar tro att min hjärna undermedvetet inte prioterar dem ett minsta dugg... helt kallblodiga är dem, och det trots att händerna är varma, ryggen, magen, axlarna, benen och såklart huvudet... hela kroppen är varm. Skrevet gömmer sig inte heller, är kille. Det är helt sjukt. Jag har utrustningen och jag är än så länge bara i test mode just nu och har fler kostnadsfria alternativ.
När jag nu senast sov ute så körde jag med följande sovsystem.
+DIY hammock av stort vikt bomullslakan
+Ikea badrummsmatta som underlag för fötterna och rumpa
+Stolsdyna som underlag från nacke till rumpa
+Fodrad väst som underblanket från huvudet ner till bröst
+Uppblåsbar resekudde, som jag tappade när hammocken också var 2 m upp, blev utan mao.
+Ullunderställ, för hela kroppen
+Balaclava
+Mössa
+Tunna ullstrumpor
+Fiberpälspläd, för fötterna och ben
+DIY sovsäcksöverdrag, sytt textil duschdraperi, för fötterna och ben
+och ett svalt Ikea 90/10 duntäcke över hela kroppen och huvud
+resten av dagskläderna i min DIY underhammock som extra underlag
Alltså, underlaget är superprima
Mössan blev för varm och togs bort
Och andningsluften var torr och varm, 22° c typ vid 20 cm över låren
Jag kan alltså andas som inomhus utan fukt problem under duntäcket i denna yttertemp
Underlagen andas och rygg och rumpa svettas inte pga. brist på luft
Filten och duntäcket vikes runt benen och läggs över kroppen och därefter på sidorna.
Mitt sista hopp för fötterna som vägrar bli varma, är att bära med min tunnare ullpläd och vika den till en stor strumpa för båda fötterna. Strumpan kommer hållas ihop med ett örngott... prima!
Alt. också byta syntetpläden till min tjockare ullfilt. Som är tänkt att kompletteras vid -5 till -20 grader ändå.
Jag vägrar ta på extra sockar då det istället isolerar de kalla fötterna från varandra och bara förvärrar problemet.
Allt detta (utom ullfiltarna) packas tillsammans med tarp och ridgelinelakan som tak, i en 40 liters Haglöfs Vina med plats för 1.2 L Klean kanteen. Underlagen rullas ihop och fästes kreativt på undersidan.
Har ingen våg, men uppskattningsvis med vatten, 10+-3 kg.
Resten av packningen har jag i en 35 L axelremsväska, som regnponcho, kök, mat, first aid, thermos etc.
Total vikt tippar jag till ca 15 kg.
Hur skulle du tro att denna packning får dig att må. Med liknande system har jag klarat -4 och sov gott. Men även då frös jag bara om fötterna.
Varför är det så här?
Utan fötterna så kan man ju inte förflytta sig! Fördelen med Klean kanteen är ju att jag bara kan ställa den på brasan
Vad tänker du när du läser detta?