Mitt nya kök

Tilluftshål etc

Tiden och sotet tyder på ofullständig förbränning som redan påpekats så lufthål är definitivt att rekommendera, men, de ska vändas mot vinden för att få bättre fart på lågan. Kolla på http://trangia.se/2845.trangiaprincipen.html Fullständigare förbränning minskar oxå CO2-halten, eventuellt behöver du öka luftspalten upptill.
Men sen undrar jag, finns det nån fördel med ett sånt här kök, mer än skaparglädjen, som inte ska undervärderas iofs? Under sommarhalvåret, vilket är den enda tid jag skulle överväga att gå ut med ett spritkök överhuvudtaget, slår ju ett Crux eller Pocket Rocket dessa ölburkskök i alla grenar utom att vara gjorda av ölburkar. Smutsigt, långsamt, oreglerbart och så detta hemska bränsle.

Mikael

Senast ändrad:
Under sommarhalvåret, vilket är den enda tid jag skulle överväga att gå ut med ett spritkök överhuvudtaget, slår ju ett Crux eller Pocket Rocket dessa ölburkskök i alla grenar utom att vara gjorda av ölburkar.

Nu hade han väl Trangias brännare i det där köket? Den är inte gjord av aluminiumburk.

Det som aluminiumburksköken slår Crux eller PR i är ju vikten. Mitt lilla lätta kök väger 85 gram. Inklusive grytstöd, tamoj och vindskydd. Är jag ute över dagen kan jag ta med 1 dl T-sprit i en liten flaska, det blir mindre än 200 g totalt och jag packar allt i en 0,5-liters gryta.

Lägg ihop vikten för ett Crux (72 g för lite-versionen?) och tara för en gasflaska (100 g-flaska väger 90 g tom?) och du har inte många gram tillgodo för vindskydd och gas.

Långsamt är väl en defintionsfråga, spelar det så stor roll om det tar 2 minuter eller 5 minuter att koka upp vattnet?

Och PRISET höll jag ju på att glömma. Ett Crux är inte direkt billigt.

Nu hade han väl Trangias brännare i det där köket? Den är inte gjord av aluminiumburk..
Nej, det stämmer ju, det är inte ens ett ölburkskök utan en Trangiabrännare med ett extra rör. Konceptet skulle nog bli mer effektivt om ölburken fick jobba som vindskydd istället.
Det som aluminiumburksköken slår Crux eller PR i är ju vikten. Mitt lilla lätta kök väger 85 gram. Inklusive grytstöd, tamoj och vindskydd. Är jag ute över dagen kan jag ta med 1 dl T-sprit i en liten flaska, det blir mindre än 200 g totalt och jag packar allt i en 0,5-liters gryta...
Jo, för mig kanske köksvikten blir 300g, många procent tyngre iofs, men på en dagstur brukar inte totalvikten bli så besvärande. För mig överväger bekvämligheten, och ej att glömma, en droppe t-röd i vattnet eller på fingrarna förstör måltiden effektivt.
Lägg ihop vikten för ett Crux (72 g för lite-versionen?) och tara för en gasflaska (100 g-flaska väger 90 g tom?) och du har inte många gram tillgodo för vindskydd och gas..
Ditt kök är definitivt lätt, det i tråden beskrivna väger ju 200 g bara brännare, stöd och ölburk. Mitt Crux(UH) går in på hela 93 gram+200 gram för minsta burken med 100 gram gas. Summa 300g och bränsle som räcker en helg om man inte gör några långkok. Ska du vara ute längre tid så kommer gasen högre energiinnehåll (ca 50% högre förbränningsvärme än ren etanol) att tala till gasen fördel. En vecka brukar ta en liter T-Röd vill jag minnas, ca 850 gram, motsvaras av stora gastuben från Primus, 645g. Då är skillnaden totalt sett mycket liten.

Långsamt är väl en defintionsfråga, spelar det så stor roll om det tar 2 minuter eller 5 minuter att koka upp vattnet?.
Kanske inte, men jag tycker inte det är bättre ju långsammare det går och 11 minuter på sommaren? Det är för långsamt och tyder på dålig förbränning, varning för huvudvärk om man eldar i tältet. Vill jag köra slooow coooking så går det bra att vrida ner gasbrännaren.

Och PRISET höll jag ju på att glömma. Ett Crux är inte direkt billigt.
Nej, det stämmer. Men utslaget på några år så tycker jag att bekvämligheten är värd det. Men det är jag det.

Fördelarna är alltså: Pris, möjlighet till väldig låg vikt på kortare turer. Kanske oxå att det är kul att göra egna grejer.
Men man får dras med: T-sprit, ingen reglering, sot, Bitrex i maten och låg effekt. Och för långturer blir bränslevikten viktigare än att spara vikt på brännaren.

För mig är det ett enkelt val, gas på sommaren och fotogen på vintern, t-sprit försvann från min karta på 80-talet tätt följt av Trangiacontainern, men alla får tycka som de vill.

Mikael

Kanske inte, men jag tycker inte det är bättre ju långsammare det går och 11 minuter på sommaren? Det är för långsamt och tyder på dålig förbränning, varning för huvudvärk om man eldar i tältet. Vill jag köra slooow coooking så går det bra att vrida ner gasbrännaren.
Det finns en aspekt som är viktigare än hastigheten och det är verkningsgraden. Låg verkningsgrad gör att det går åt mer bränsle.

Trangias brännare än långsam men har en väldigt bra verkningsgrad. Det finns många som pysslat med just att optimera verkningsgraden, Aaron på Brasslite är en av dem. Hans Brasslite-brännare är nog oöverträffade om man jämför vikt och verkningsgrad.

Nej, det stämmer. Men utslaget på några år så tycker jag att bekvämligheten är värd det. Men det är jag det.

För mig handlar det tyvärr väldigt sällan om vad som är prisvärt, det handlar om vad jag har råd med. Ska jag göra ett läskburks kök NU och ta med mig ut i helgen, eller ska jag spara i ett år för att ha råd med ett Crux?

Det finns en aspekt som är viktigare än hastigheten och det är verkningsgraden. Låg verkningsgrad gör att det går åt mer bränsle.

Trangias brännare än långsam men har en väldigt bra verkningsgrad. Det finns många som pysslat med just att optimera verkningsgraden, Aaron på Brasslite är en av dem. Hans Brasslite-brännare är nog oöverträffade om man jämför vikt och verkningsgrad.?

Ja, där är vi nog överens, dålig förbränning är dåligt.
Brasslitelänken var intressant men kanske inte min kopp te.
Såg just att Trangia angav 10-11 minuter för att koka en liter vatten, och Brasslite 5 minuter för en halvliter, verkar ha ganska likvärdiga prestanda men Brasslite ser ut att ha löst regleringen lite bättre än Trangia. Kanske trådstartaren inte behöver ta upp så många lufthål trots allt?

För mig handlar det tyvärr väldigt sällan om vad som är prisvärt, det handlar om vad jag har råd med. Ska jag göra ett läskburks kök NU och ta med mig ut i helgen, eller ska jag spara i ett år för att ha råd med ett Crux?

Ett enkelt val, och ett vattentätt argument, man har inte alltid råd med det som är "bäst" i längden eftersom det ofta kräver en större investering.

Mikael

Speeda upp brännaren!

Skaffa ett plåtlock eller en nedklippt aluminiumkonservburk av ett par centimeter större diameter än brännaren. Slå lite rödsprit eller lägg torrbränsle i locket och sätt dit brännaren. Gärna med en distansanordning över locket/burken. Tänd bränslet både i lock och brännare. Brännaren går igång för fullt mycket snabbare och koktiden förkortas. (Bränsleförbrukningen ökar också:).

Det kan ju okcså vara så att det helt enkelt är lite kul att pula själv. Hemfiskad fisk är godare. Särskilt om den lagas på hembyggt kök, liksom.

Det kan ju okcså vara så att det helt enkelt är lite kul att pula själv. Hemfiskad fisk är godare. Särskilt om den lagas på hembyggt kök, liksom.

Det er faktisk mye sant i det der!
En annen sak er at man efter hvert lærer seg hva som betyr noe eller ikke for et godt resultat.
En 3 sak er at det er en OK hobby.

Skal vindskyddet skydda lågan, eller sørge for at man også gjør best mulig nytte av varmen til kjelen? Trangia har valgt det siste, men mange andre leverandører har valgt det første.
Jeg tror på Trangia.

Betyr vindskyddet mye? JA brenselbehovet blir sterkt redusert når det blåser, og det gjør det ofte.

Er Trangias spritbrenner best? Nei! men ganske mye bedre enn mange andre.
En lettvektsbrenner kan jo være greiere, og kanskje et annet design gir mer effekt?

Jeg har funnet pesi-can stove med samme høyde som Trangia like bra, og kun 14 gram.
(Interessant, men jeg er egentlig ingen gram-jeger)
Mer interessant er at en kopp med sprit (5-6 cm høy fra Axe deospray, og 8 5mm hull ca 1-1,5 cm fra toppen gir høyere effekt.

Kan brenselskvaliteten variere?
Rød-sprit fra biltema soter mindre enn annen rødsprit. 20 % metanol tilsatt og null sot.
Kemetyl Karneval SPISBRÄNSLE soter ikke, men gir mindre varme, of funker ikke når det er kaldt.

Det er en sammenheng mellom sot og CO produksjon, begge kommer ved dårlig forbrenning.
Løsning, mer luft, høyere temp!

dsk

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg