Mitt framhjul gillar inte mig langre...

Jag bytte plats pa mitt bakdack och framdack idag for att de ska slitas i samma takt och markte da att mitt framhjul glappar nagra mm i sidled.

Verkar vara nagot med navet (mycket annat kan det val inte vara?) Inga problem med att cykla an sa lange men jag har kanske 600 mil att cykla innan jag nar en affar dar jag sakert kan fa tag iett likadant nav (LX) Ar i Uganda nu och far nog inte tag i ngt forran i Sydafrika... Tror ni detta ar nagon som hela tiden kommer att forvarras,sa att det tillslut blir omojligt att fortsatta med samma nav?

/Lars

Nagot blogg-liknande:

http://www.backpacking.se/larsbengtsson
 
Det är kanske dags för en lageröversyn. Skaffa konnycklar, lagerfett, plåtburk och fotogen samt trasa.
Håll till ute över en tidning så att du kan elda upp resterna, i plåtburken.
Hur du gör är vådligt enkelt ta isär, gör rent, fetta in och montera utan lagerspel! Att sen se till att däcket inte slingrar sig på fälgen före pumpning brukar vara pricken över iet!

go tur
 
Om navlagret har jämn gång kan du prova att bara dra åt navkonorna. Jag tror att du behöver en 13 mm konnyckel och en skiftnyckel för detta.

Mange
 
nav

Har du vertyg? Har du meckat nav förut? Att plocka isär navet och sätta ihop det med nytt fett tar max 1 timme, naturligtvis med rätt vertyg! Vilka vertyg har du?
 
hej och tack.

Forutom kunskaper som enbart stracker sag till att laga punkor och byta bromsklossar har jag bara ett multiverktyg.. Peak alien eller dyl..

Tror jag kor pa sa langt det gar...sen far vi se..

Tror inte jag far ihop det om jag forsoker..hur gar det med ekrarna om jag tar isar navet t ex? Brr...na det later for stokigt..

Inshalla!

/Lars
 
Lars,

jag ser ditt prediktament i buschen. Ett cykellager sitter i lagerbanor i detaljen, de är oftast ditknackade. Kulor som är lösa och lagerkona som är avtagbar. Genom att du har två mostående lager som kan spännas kan du uppnå rätt lagerspänning och minimalt glapp.
Ekrarna sitter i navets gods och har inget med det här problemet, just nu att göra.
Hjul av, underlag, burk, lite fotogen, trasa, konnyckel, fett och en nyckel för låsmuttern.
Sannorlikt är det där du befinner dig lättare att få bycykelsmeden att fixa det åt dig. Ditt svar indikerar det. Men passa på och titta på vad han gör så att du kan själv till nästa gång det är dax. Reservslangar, verktyg och fett samt trasa står väl på utrustnngslistan?
Hur har sittdelen det?

go tur
 
hahaha

Jag har cyklat genom 33 lander man kan anda patetiskt lite om cyklar... Jag provade att pilla bort gummiskyddet fran navet och hittade ngt mutterliknande som satt lite lost.. Jag skruvade at den lite...och vips sa ar jag och hjulet vanner igen! haha

Imorgon borjar jag cykla mot Tanzania!

tackar!

/LARS

http://www.backpacking.se/larsbengtsson
 
tibet; sa:
hahaha

Jag har cyklat genom 33 lander man kan anda patetiskt lite om cyklar... Jag provade att pilla bort gummiskyddet fran navet och hittade ngt mutterliknande som satt lite lost.. Jag skruvade at den lite...och vips sa ar jag och hjulet vanner igen! haha

Imorgon borjar jag cykla mot Tanzania!

tackar!

/LARS

http://www.backpacking.se/larsbengtsson
Utan att ekrarna lossna??? :)

(Nä, jag har inte cyklat genom ett endaste land)
 

Liknande trådar