Mio c520t - brister

Har funderat på denna Mio som ser ut som en given konkurrent till Nüvi 660. Den har bättre upplösning på skärmen, bättre grafik, bra hårdvara för TMC och klarar att hantera rutter med många viapunkter plus att den kan spara färdspår.

Men, men. Den kan inte spara rutter och TMC mottagaren kommer enligt vad som sägs på ett forum att räkna om rutten automatiskt om det dyker upp trafikinfo om hinder. Jaha, så var navigatorn ur bilden.

För tidigare Mios har användare laddat in programvara i vad som ju egentligeb är en windows CE apparat vilket gjort det möjligt att spara rutter. Men hittils har man inte lyckats modifiera c520 åt det hållet.

(info från gpspassion forum på engelska och franska).
 
jonasolof; sa:
Men, men. Den kan inte spara rutter och TMC mottagaren kommer enligt vad som sägs på ett forum att räkna om rutten automatiskt om det dyker upp trafikinfo om hinder.
Är det inte just det som är vitsen med TMC?
Hur funkar det på andra burkar och hur vill du ha funktionen?
 
I senare inlägg hävdas att detta me automatisk omräkning av rutten vid hinder inte är någon stor sak, man kan alltid framhärda i att köra den gamla rutten om man vill och mottagaren kommer att räkna om igen.

Kruxet för min del häromdagen var att TMC i Nuvi 660 varnade för lite kö vid Hamburg, en minuts försening enligt TMC-ikonen på skärmen. TMC-kartan visade gröna stråk, det vill säga ringa kö. Trots detta ändrade mottagaren ankomsttiden till en halvtimme senare.

Situationen gick fram och tillbaka. Jag var fortfarande 20 mil bort. Så snart varningen försvann så hoppade ankomsttiden en halvtimme närmare i tiden.

Det är rimlöigt att anta att dt inte rörde sig om en halvtimmes befarad försening. Mottagaren frågade om jag ville göra detour. Men baserat på vad? En minuts eller trettio minuters befarad försening?

Skulle Mion i det lääget räkna om rutten automatiskt kan det trassla till saken väldigt mycket.

Nu jämförde skribenten Nuvi 660 och c520t i sitt inlägg i gpspassions c520t-tråd. Han anser Mion vida överlägsen och säljer Nuvin. Någon kommentar om att rutter inte kan sparas gavs ej. PÅ en GPS där man inte kan lägga in flera viapunkter spelar ju oförmågan att spara rutter mindre roll. Men i och med att man kan lägga in många punkter blir det ju viktigare att kunna spara den. Konstig brist!
 
jonasolof; sa:
I senare inlägg hävdas att detta me automatisk omräkning av rutten vid hinder inte är någon stor sak, man kan alltid framhärda i att köra den gamla rutten om man vill och mottagaren kommer att räkna om igen.
Ja allt annat vore ju konstigt.
Det är rimlöigt att anta att dt inte rörde sig om en halvtimmes befarad försening. Mottagaren frågade om jag ville göra detour. Men baserat på vad? En minuts eller trettio minuters befarad försening?

Skulle Mion i det lääget räkna om rutten automatiskt kan det trassla till saken väldigt mycket.
Min erfarenhet är att ETA är mycket pålitlig i Garmins enheter men det låter som att hanteringen av TMC-informationen vid den beräkningen tydligen inte är speciellt sofistikerad.

Om enheten tar bättre hänsyn till förväntad försening (det kanske Mio gör?) så är en omräkning i min värld önskvärd. Omräkning borde inte med nödvändighet innebära ett nytt vägval, utan bara en ny analys av alternativen där den nytillkomna informationen är inkluderad. En minuts försening borde trots omräkning oftast resultera i oförändrad rutt.

Bäst är förstås om man man separat kan konfigurera betendet vid TMC-omräkning och felkörningsomräkning enligt alternativen:
1. Aldrig omräkning
2. Fråga föraren
3. Alltid omräkning

Men det kanske är att hoppas på för mycket, säger han som envist håller fast vid en äldre enhet där användaren fortfarande tillåts bestämma något ;)
 
PR; sa:
Bäst är förstås om man man separat kan konfigurera betendet vid TMC-omräkning och felkörningsomräkning enligt alternativen:
1. Aldrig omräkning
2. Fråga föraren
3. Alltid omräkning
Så funkar det i Tomtom 6.
 
Jag kör bil i Tyskland och har noterat ett stort problem med TMC och även radiomeddelandena för köer.
Oftast kommer meddelandena ut direkt när något hänt, olycka, vilt på vägen osv, men det dröjer länge innan meddelandena slocknar alt slutar rapporteras.
Det har hänt att jag har passerat en olycksplats en timme efter återöppnandet och ändå hänger varningen kvar.
Ett enkelt test med min "dumma" Quest i en MB med senaste häftigaste navi, mellan Bremen o Hamburg fplts körde jag strikt efter Questen men hade MB´s navi igång, den meddelade ca 5 gånger att den räknade om rutten pga trafikmeddelanden. Jag såg inte till ett enda problem under färden.
Så visst, det varnar för köer, men man kan bli lurad ut på Bundes-strasse oxå.
 
Uppdatering MIO C520

Jag vill varna alla som vill uppdatera kartor till MIO C520, för något sämre har jag aldrig
sett. Den har kommit med helt nya programm som liknar apa. Man känner inte igen
en engång väll fungerade GPS. Detta är 10 steg tillbaka. Undrar om VD´s svärson som har
konstruerat detta skräp. Och den allra värsta att det är omögligt att återställa den gamal,
och NORMAL programmet.
KÖP INTE SKRÄPET, så spar du 900Sek.
 

Liknande trådar