MIO 168 - Bra/dålig?

Dags för även mig att skaffa sattelit navigation. Mest för att vara spara tid, bränsle och irritation. ;-)

Har fastnad för denna Mio 168 med inbyggt GPS mottagare. Dessutom kör PDA Pocket PC som Operativ system vilket enligt mig är ett krav för det ska vara intressant. Enligt vad jag läst, både reviews på större PDA hemsidor och i deras diskutions-forum och den fått väldigt bra kritik. Enda nackdelen var att den saknade Blåtant och wlan. Vilket för mig inte är alls viktigt. Men något som reviews:en inte tar upp är hur bra mottagaren är. Jag ska använda GPS:en i huvudsak till bilkörning och promeander i städer. En review som jag läste hade den problem att ta i mot signaler i centrala newyork. P.g.a alla höghus. Fast det kanske är ett problem för alla gps mottagare? Man tycker det borde vara en bra mottagare eftersom den är konstruerad av Navman.

Vill gärna höra indivudella åsikter. Samt för och nackdelar med denna kombination. Är ute efter ett system som är kompakt, vill allra helst inte ha en lös gps mottagare. Mycket och byta batteri i. :)

Hoppas ni kan hjälpa mig att få rätsida på ådet hela.
 
Konstruerad av Navman? Det har inte jag sett.

New York är förmodligen en extremt svår miljö. Var satelliterna kommer att stå vid en viss stund på himlen kan man få fram med program som används för att optimera GPS-mätningar. Då ser man också att det mycket väl kan hända att den remsa himmel man har ovanför sig helt enkelt inte innehåller de tre eller fyra satelliter som behövs för att bestämma en position.

Rekommenderas:

snip..

A free
utility is the older Magellan Mission Planner, available from Thales:
http://products.thalesnavigation.com/en/support/software.asp

The software is on their FTP site:
ftp://ftp.thalesnavigation.com/software/Mission Planning/
and you can get a current almanac from there as well:
ftp://ftp.thalesnavigation.com/almanacs/
 
Bra review du länkade till där. Programvaran är Destinator 3 vilket är bra att veta, då kan man göra sin research på den separat.

Har ingen kommentar till uttalandet om antennen från Navman. Navmans hemsida visar inget om antenner (jo en båtantenn), bara olika OEM-lösningar för GPSmottagare inkl en för PDA bruk, men den bygger inte på SiRF.

Det är lätt att testa antennen och dess effektivitet med ett program som heter Skyview som finns på
www69.pair.com/plan9/ Programmet anges funka för win98 men gör det även i win2000 och förmodligen XP också.

Testet bygger på att man loggar signalstyrkan från varje satellit som syns allt under det att de rör sig i sina banor. Efter en fem sex timmar har man en mängd tracks ritade (tracken är i själva verket de som anges av satellitalmanackan). Färgen på spåret skiftar allt efter den mottagna signalens styrka (egentligen bättre än så f´ör det är CN/o, ungefär läsbarhet el. dekoderbarharet som mäts, i dB).

Den färdiga bilden kan lätt fångas från skärmen. Jag använder Snagit och sparar i PNG som behåller färger och upplösning. Sen kan man förstora med Irfanview och spara i PNG igen och skicka filen i mail eller till en websida.

Inom iQuegänget har vi just fått fram en motsvarande Skyview för att kunna jämföra olika exemplars antenner samt se vad det innebär om man ansluter en bra yttre antenn.

Programmet finns mig veterligen inte för Pocket PC utan får utföras med PDAn ansluten till en laptop som kör Skyview. För att resultatet ska bli relevant behövs fri sikt över större delen av himlen, framför allt från zenit söderut. Resultatet, en färgplott med olika nyanser visar hur antennens riktningsdiagram ser ut och även den absoluta läsbarheten. Den parameter som inte fångas är naturligtvis tid för första fix och tid för att åter låsa på signal efter avbrott. Inte heller eventuell undertryckning av reflexer.

Recensentens dåliga resultat med Mio 168 på Manhattan säger inte så mycket eftersom det är en extremt svår miljö. Han borde ha testat den i mer "normal" stadsmiljö. I öppna landskap funkar nästan vad som helst.
 

Liknande trådar