Det sköts drygt 12200 älgar förra året i Norrbotten vilket är ca 400 mindre än året innan.
https://sverigesradio.se/artikel/7421173
https://sverigesradio.se/artikel/7421173
Vad har du tänkt för metod då?
Ska vi sluta att jaga älg så att den får växa fritt?
Jag hoppas innerligt att vi har bättre metoder för att inventera älgstammen än att se på hur många som skjuts av.
Det är väl en utav många bra metoder att se långsiktig utveckling, så länge som man tar hänsyn till förändringar i jaktsätt o.s.v.
Ett annat sätt är att räkna antalet observerade älgar under jakten (alltså alla, även de som inte skjuts).
Alternativet är ju att anställa folk som enkom går ut och räknar. Nog är det ju en bättre lösning att de som redan är ute och jagar bidrar med informationen.
Innan man tar ställning ska man såklart också koppla inventeringen mot målet. Har vi siktat på att minska älgstammen, då har vi ju lyckats. Har vi siktat på att hålla den på oförändrad nivå, då är det något som inte stämmer.
Sen kan man ju alltid debattera hur opartisk den intervjuade är.
"Jag hoppas innerligt att vi har bättre metoder för att inventera älgstammen än att se på hur många som skjuts av."
Vi hade spårinventering vintertid när jag jagade i Norrbotten.
Älgbetesinventering är en metod som används av skogsstyrelsen, metoden skevar lite då den mäter mest tall ungskogar och för få ytor inventeras (av kostnadsskäl) för att kunna se lokala variationer.
Spillningsinventering är också en bra metod.
men älgobservationer och avskjutningssiffror är något som kan fås fram över hela landet och är billigt.
Skogen är full av älgar, björnar och skogsfåglar och nästa månad börjar jakten först ut björnen 10 st får fällas här denna höst.......snart får man fylla frysen igen.
Jepp gjorde en vandring för en vecka sedan och gjorde även ved vid några torn så allt är OK och nu är det bara och ta fram bössan och sätta den vid ytterdörren haha...och 60 björnar är skjutna under skyddsjakt i Norrbotten.
Har ni börjat gå igenom passlinjer och kolla till tornen, m. m?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Man skjuten under älgjakt | Jakt | 0 | ||
inget nytt under solen | Jakt | 107 |