Eftersom jag vet hur fina de nedladdade dyra fastighetskartorna i rik-format blir på PPC med VGAskärm i t ex Fugawi så vore det en dröm att att kunna se dessa i vektoriserat format utan reduktion av information. Såväl PPC som Palm har ju plats för minneskort och adaptrar finns det många, så i och med att kopieringsskyddade kort kan säkras borde det gå att tillhandahålla en en visningsprogramvara för PDA, alternativt att en tillgänglig programvara som ArcPAD används mer eller mindre modifierad för slutanvändare.
Kortläsare finns ju även för PC.
Eftersom källdata hos de nationella geografiska instituten(=Lm.se) upprättas i vektoriserad form så förefaller det rationellt att i högre utsträckning använda det urprungliga formatet istället för att knö in data i någon reduktionisk simplifiering à la Garmin Topo som förstör skikt och informationen om objekten. En annan sak är att det borde förutsättas att kartorna ska användas med färgskärm, annars låser man teknologin till förmån för obsoleta produkter.
Problemet med det rätt arbiträra urvalet av vad som ska visas i nivå 0, 1 och 2 på en vektorkarta kan elegant lösas om man istället går från terrängkarta till fastighetskarta vid inzoomning.
Eftersom ortofotona finns på de nedladddade fastighetskartorna och syns rätt väl på en PDAskärm så tror jag att det på sikt finns ett intresse även för det materialet, möjlighen mindre nedtonat. Det ser så mycket läckrare ut, redan det ett marknadsföringsargument även om det kan vara en omöjlighet innan prissättningen från Lm setts över. Jmf fastighetskartan på LstGIS. Måste ses för att kunna uppskattas.
Personlig åsikt: Kartor ska vara tilltalande att se på. De kommersiella topografiska vektorkartor jag hittills sett är inte det till skillnad från terrängkartan i ArcPAD.
I och med att många nationella geografiska institut numer har källdata i vektorformat så kan det anförda också tillämpas internationellt.
[Ändrat av jonasolof 2006-02-03 kl 09:34]