Minitrangia på vintern?

Hej,

Någon som har erfarenhet av att använda minitrangiat vintertid (för en person) som enda kök på tex fjällvandring? Använde det för något år sedan men minns inte hur väl det räckte till för snösmältning, hur snabbt det var etc.
Och vad ligger bränsleförbrukningen på?

Mvh Daniel

Mini trangia på vintertur

Jag har inte släpat med mini trangiat ut på någon vinterturer i fjällen, men däremot så har jag tagit med den på dagsutlykter i skogen. Vintertid så anser jag att det köket knappt ens är värt att ta med på dessa dagsturer. Effektiviteten är alldeles för låg, och sen så finns inte möjligheten att placera en brännare under brännaren för att höja effekten. Mao så kommer snösmältningen att ta på tok för långtid (för mig i varje fall) dessutom så är kastrullen lite väl liten.

Det enda som gör att mini trangiat får följa med ut i skogen ibland är nostalgifaktorn (från t-dojje lukten) i kombination med den lilla storleken. På en vintertur i fjällen så gör sig nog det lilla trangiat sig bättre, om det är trangia man vill ta med sig. Fast nu vet jag inte om du tänkt gå mellan stugor och bara använda köket vid raster, i sådana fall så kan det ju vara skoj att ha med.

Mvh Jesper
Som nog inte lyckades svara på dina frågor alls...

Inte heller jag har använt Nr 28 under fjällvandring vintertid, iaf. inte som enda kök, mest för att jag inte tror att det räcker. I princip håller jag med Jespers punkter, dvs. på stugtur i vältrafikerade områden kan det funka, annars inte.
Bränsleförbrukningen är jämförbar med No.27 per kärl kokande vatten och inte per liter, om man använder någon typ av vindskydd. Det vill säga att den sämre effekten (framförallt värmeförluster) kompenseras av det mindre kärlet.

/Holst
Som antagligen inte heller lyckades speciellt bra…

100285,,ehh.

Hej Mini Trangia är främst framtagen som ett lätt, litet, prisvärt & enkelt kök för snabba och kortare turer. Något jag flitigt har använt den till med full belåtenhet.

Som kök för snösmältning är kastrullen (0,8Lit) för liten. Den räcker dock bra till en ensam "normal"(Öhh!!?) persons matvanor. Med tex: en gammal (i mitt fall kasserad ) 27:a panna som underlägg och ett vindskydd av alu folie, går det bra att använda till ovanstående även på vintern.
Bränsle förbrukning ? Det är ju värre att svara på beroende på ute temp, antal kokningar osv:.
Dock är en fyllning av brännaren per kok tillfälle oftast tillräckligt. Sedan är det bara att räkna.

Men för längre turer utan läge att kompletera med bränsle är vikten på bränslet/förbrukningen/effekten inte motiverad. Då finns det ju en hel del andra kök tex:Trangia kök 25 alt 27 med vinter tillsatts eller deras(Optimus)fler bränsle kök,som passar bättre.

Ris å ros om Mat os.
Ronney Kull

trangia

Jag föreslår Trangia ser. 25 eller 27. Dessutom har jag två termosar med mig, 1 st en-liters, samt 1 st 0,5 liters. Termosarna är alltid fulla med varmvatten. Snö smälter jag medan jag blandar av vattnet i termosarna med soppa, eller kräm.
Det finns flera knep här för att "skynda på" matlagningen utan att ha bråttom.
Att brännaren "är snabb" är för mig av underordnad betydelse.
Vilket bränsle man väljer är en smaksak men jag har alltid använt sprit (ända ner till -42 utan problem).

MVH
Rolf

Tack för svaret.

Hej Jesper Blomster,

Tack för ditt svar. Och ja, du svarade på min fråga. Det var precis den typen av erfareheter jag sökte.
För att precisera det hela. Det gäller en solotur i tält på en dryg vecka. Anledningen till att jag överväger minitrangiat framför mitt multibränslekök är den tighta konstruktionen, den lilla vikten och den mycket höga driftsäkerheten. Har som sagt använt minitrangiat vintertid men kommer inte riktgigt ihåg hur effekten var osv.
Ett tips till dig som jag dock kommer ihåg är att hälla sprit inte bara i brännaren utan också utanför dvs i den skål som brännaren står i samt tända båda samtidigt. Detta värmer brännaren utifrån och ger lite grann samma effekt som en andra brännare under den ordinarie.

God tur
Daniel

Problemet med spritkök på vintern är att hålla brännaren varm. Man kan fylla brännaren och ha den i byxfickan om man litar på packningen i locket, då funkar första fyllningen iallfall. Sen bör man se till att brännaren inte kyls av för snabbt, på améns snuskburk står den direkt på marken/snön, då får man nästan aldrig upp arbetstemp. En idé är att ta med ett syltburks-lock att ställa brännaren i, då kan man hälla sprit i detta och skynda på uppvärmningen av brännaren, original-förvärmningstillsatsen kanske inte får plats?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg