Minimalist sandaler 2.0

Detta är andra försöket att tillverka ett par barfotasandaler Teva-style. Vid första försöket blev de lite små.

Nu har jag kommit en bit på försök 2. Känns ok men har ett problem att foten vill glida framåt. Ska lösa det sen limma på sulan.

ve3e6yje.jpg

e5u7a7ah.jpg

So far so good.

Skickat från mobilen

Ser sköna o snabba ut! Är det lädersula?

Testade själv att göra liknande huaraches med sula från ett brett DH-mtb däck. Det blev väl sådär därmed inte sagt att dina kan bli riktigt bra. Var sourcade du sulan?

Det är lädersula men planen är att limma på en gummisula när jag fått till remmarna. Både lädersulan och gummisulan är köpta på Ebay.

Skickat från mobilen

Sådärja, limmade och klara.

ne6ype3u.jpg

ybuby2yg.jpg

my2ure9e.jpg

Känns betydligt bättre än version 1 även om jag har mer sömmar på denna.

Skickat från mobilen

Ursnyggt!
Hade själv en gång sandaler som liknar dina, så när som på att de saknade diagonalremmen. Det var alltså bara en tvärrem över framfoten, ungefär samma utformning sim din kring vristen, och inget däremellan.Tyckte det funkade fint, men det kan vara för att framremmen var lite bredare, och/eller för att jag har mycket små fötter, så den "fria" sträckan blev väldigt kort och risken att tårna "hoppar ur" obefintlig.
Jag behöver också snart fixa nya "jesussandaler", och är därför lite nyfiken på varför du valde utformningen med diagonalrem - kände du att den behövdes, och i så fall varför?

Varför diagonalrem. Hm. Jag tänkte först att det är mer minimalistiskt att bara ha en rem över tårna men antingen måste man vara duktig som tusan på att sy om den inte ska ha nått spänne. Dessutom ger säkert lädret efter och då måste man sy om. Med spänne måste man ha dubbla lager tror jag, då blir den här lösningen mer minimalistisk med ett lager över tårna och totalt bara ett spänne. Jag funderar dock på att ta bort spännet helt och ersätta med en dragsko (heter det va?)

Skickat från mobilen

Aha, då förstår jag - enhandsgrepp ;). Ja, jag hade spänne på framremmen, men inga dubbla lager. Det var en enkel fyrkantsögla som ena remänden träddes igenom. veks tillbaka och fästes mot en bit kardborrband (remmen var genomgående, inklistrad mellan läder- och gummisulan). Klart man måste kunna efterjustera över framfoten beroende på töjning, terräng, strumpor etc, men för mig känns det skönast och det kan göras oberoende av hur hårt det är åtdraget över vristen. Kändes inte mindre minimalististiskt för det :).
Löper remmen fritt genom lädret (vid lilltån), när du drar åt? En potentiell förslitningspunkt? Såg det ut att behövas någon förstärkning där?

Ja det gör den och det är definitivt en förslitningspunkt. Men jag tror att det är begränsad guidning. Går det sönder bygger jag nya.

Jag är inte förtjust i kardborre så det går bort.

Du har en poäng att det blir samma hårdhet över vristen som över tån. Har inte tänkt på det och upplever inte det som ett problem än.

Skickat från mobilen

Smogz sandal är ju definitivt snyggare än denna, men jag delar ändå ifall det kan vara någon typ av inspiration till alternativa remdragningar eller så. OK?

Från Kina, i en park i Guilin/Yangzhou-området, där man kunde göra en enkel canyoning, eller i min bok "gå uppför ett litet vattenfall och bli onödigt blöt". Men jag hade vänner som köpte konceptet, jag lånar deras fötter på bilderna. Det ingick sandaler i aktiviteten.

Sula av gräs/halm, enkla snören/remmar bara. Denna modell inget man skulle vilja/kunna gå långt i, men som en konceptstudie bara...
Först en instruktion hur knyta. Sen några fötter och sandaler.

Bilagor

• Kinasko_1.jpg
    Kinasko_1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,244
  • Kinasko_4.jpg
    Kinasko_4.jpg
    46.4 KB · Visningar: 1,482
  • Kinasko_3.jpg
    Kinasko_3.jpg
    40.3 KB · Visningar: 1,345
  • Kinasko_2.jpg
    Kinasko_2.jpg
    49.9 KB · Visningar: 1,472
Alltså jag kan också tänka mig köpa men jag gillar inte remmen mellan tårna. Och det finns knappt några minimala sandaler med tevaliknande remdragning.

Skickat från mobilen

http://www.unshoesusa.com/pahtempe.html kan du få med 6mm sula och de har ingen tårem. Kanske kan vara något?

I övrigt tycker jag remmen mellan tårna är ok när det gäller så lätta o mjuka sulor, dessutom har man hålremmen som gör att de hänger med, tre stora skillnader mot traditionella flipflops med enbart tråd mellan tårna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg