Minimal aidklättring

Hej Utsidan!

Jag har laborerat lite grann med minimal aidklättring, dvs soloaid med dom grejer man brukar ha med för fjällklättring i tex norge.

Man vänder på systemet, riggar ett ankare för uppåtdrag och använder 120-slingor som stegar samt en kortslinga istället för fifi-krok. Så långt allt grett, men hur/vad är det smidigaste sättet att säkra sig i selen med? Dubbelt halvslag funkar fint så länge man planerar sina flytt och aidar mest, men att friklättra är ett jävla meck som lätt kan bli desperat när man ska mata ut rep med en hand!

Är det lättare om man använder en HMS-karbin? Behövs det backup i form av prusik i den lösa repändan?

Nån som har några idéer?

Med vänliga hälsningar

Kaj

gör dubbelthalvslag i två två karbiner (dvs en knut i två karbiner) då blir den lättare att få upp och låser fortfarande..

JAg kan tillägga att jag använt detta och till och med fallit..

bara några tankar

Enklaste vid "nöd"-repsolo tycker jag brukar vara att prusika av repbromsen med en fransk och sen köra på. Jag skulle vilja ha en ropemaster eller liknande karbin för att minska risken för tvärbelastning vid fall (använder dock aldrig det på multipitchar för att kunna knyta av bromsen snabbt). Har dock inte funderat på alla kansken och om vad gäller, upp och ner mm.

Jag har tagit några fall så, men vetefasen om det är något jag kan rekomendera, men så känns det med alla repsolo tekniker tycker jag... Men visst om andreman är illa skadad och jag skulle vara tvungen att lämna honom på en hylla och det var närmare till toppen. Annars föredrar jag att köra med åttor på ca 3-4 meters avstånd tycker dubbla halvslag är knöligt att pilla med. Men det är nog bara en "smaksak".

(Jag har testkör med prusikad HMS också, ungefär samma sak, men använde en lite längre och tunnare prusik som verkligen nöp om bromsrepet då eftersom HMSen tenderade att glida när man hoppade mer än några meter, förlängde också ut HMS karbinen ca 15cm)

Tack för alla tips!

Jag hade glömt bort den tidigare tråden om att säkra sig med ATC. Det finns ju bara ett sätt att ta reda på hur saker fungerar så ju fort tillfälle ges ska jag pröva alla metoder(om jag vågar!) som finns!

Med vänliga hälsningar

Kaj

Tack för alla tips!

Jag hade glömt bort den tidigare tråden om att säkra sig med ATC. Det finns ju bara ett sätt att ta reda på hur saker fungerar så ju fort tillfälle ges ska jag pröva alla metoder(om jag vågar!) som finns!

Med vänliga hälsningar

Kaj

Kör med backuprep i brant terräng så är det ganska "ofarligt".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Darek12 Drytooling!! Alpin / Bigwall 1
MarkusN Förare över Svartgöl? Alpin / Bigwall 11
markus82 Aidklättring: Rivets? Alpin / Bigwall 21
deeppowder AIDklättring i Stockholm Alpin / Bigwall 9
Fettot Aidklättring Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg