Minicykel

Jag letar efter någon minicyckel som jag kan ha i kofferten på min normalstora bil.
Jag ska samtidigt ha plats för några väskor då jag kommer att arbeta och bo på hotell under veckorna.
Jag ska mest cykla runt för motion och lokala upptäktsfärder.

Har provt en gammal så kallad hopfällbar cresent från 70-talet vilken var alldeles för vinglig och klumpig.
Jag vet inte namn på dessa cyklar eller var man ska leta.
Sökning på forumet här ger inga svar på mini cykel.

Jag är 183 cm lång och då jag kommer att bo på hotell vill jag inte lämna en cykel på dragkroken och därför vill jag alltså lägga den i kofferten på bilen.

Tips (med länkar) mottages tacksamt.

/Hasse
 
Biltema

En av mina bekanta och hans fru har sedan några år tillbaka varsin hopfällbar minicykel från Biltema i segelbåten.
27-1027
27-1027_l.jpg


Per
 
Får ta och åka och kika på den imorgon.

Biltema hojen har lite lågt styre och väldigt obekväm sadel, men byter man det så går den att cykla på. Det är en helt ny och enklare vikcykel som dom säljer i år. Troligen är inte denna förskonad från dom vanliga biltema problemen, svaga ekra och vevlager men räknar man med att byta det så blir man nog inte så besviken. En samman ställning på vikcyklar hittar du på http://www.liggister.org/swedishfoldables/
 
Brompton och Strida är två vikcyklar som kan provcyklas innan köp i Sverige. Strida på Sportex och Brompton i olika butiker enligt www.brompton.se

Jag har en Brompton och har skrivit lite om Strida.

Ecoprofile: Hur långt kan man cykla med en vikcykel?

Ecoprofile: Pendeltågscykeln
Brompton verkar ju vara en rejäl cykel.
Trevlig artikel du skrivit.
Är det bara styret som skiljer modellerna åt?
Räcker 3 vxl. eller ska man sattsa på 6 vxl.?
Enligt din artikel är den ju så bra så att man kan ersätta en normal cykel med en Bromton,
Nackdelen verkar ju vara priset, 10-12.000 enligt deras hemsida, förmodar det är inkl.moms.
Hur stabil är den? är den inte vinglig att köra?
Vill ju kunna ha min ryggsäck med kamera med mig utan att vara rädd för att drösa omkull.
 
Jag köpte nyligen en Downtube FS som jag kan rekommendera. http://www.downtube.com/product531.html

Amerikanarna gillar dom, men dom är svåra att få tag på i Europa. Yan, som driver företaget, har några exemplar kvar av 2007 års modell på lager i England, och säljer dom för £199. Jag köpte en sådan via ebay.co.uk och tycker jag fick väldigt mycket för pengarna. 9 växlar, fulldämpad, och byggd för fullvuxna människor. Jag är 187cm och tycker inte att den är för liten. Ska dock nämnas att jag inte har någon ordentlig erfarenhet av cyklar. Brukar föredra enhjulingar. Den blir inte lika liten som en Brompton ihopvikt men kostar bara en bråkdel, har mer växlar, och är troligtvis bekvämare också.
Jag ska bygga om min till liggcykel och cykla Lhasa-Kathmandu med den.

http://www.bikeforums.net/forumdisplay.php?f=221&order=desc kan ni läsa en hel del åsikter om Downtube.
 
Brompton verkar ju vara en rejäl cykel.
Trevlig artikel du skrivit.

Tack!

Är det bara styret som skiljer modellerna åt?
Räcker 3 vxl. eller ska man sattsa på 6 vxl.?
Enligt din artikel är den ju så bra så att man kan ersätta en normal cykel med en Bromton,
Nackdelen verkar ju vara priset, 10-12.000 enligt deras hemsida, förmodar det är inkl.moms.
Hur stabil är den? är den inte vinglig att köra?
Vill ju kunna ha min ryggsäck med kamera med mig utan att vara rädd för att drösa omkull.


Det finns egentligen inga modeller, bara olika val som kan beställas. Styre är ett val, antal växlar ett annat, med/utan pakethållare ett tredje. Sen finns det titandelar, tre olika sorters belysning, mm. Sen finns det några färdigvalda modeller som utgångspunkt. Skaffa gärna broschyren eller ladda ner den.

Hur många växlar är delvis en smaksak, delvis beroende på var du cyklar. Jag har sex växlar, nerdrevat 12% och tycker det är bra. Man kommer långt med tre växlar, även om sex kanske är roligare eftersom det är lagom steg mellan växlarna, cirka 15%. Den treväxlade har 33% mellan varje växel.

Många Bromptonägare har den som vardagscykel. Nackdelen är att den är så dyr att man inte vill lämna den obevakad, vilket innebär att om man ska handla i många butiker så måste man släpa den med sig. Ibland finns låsboxar man kan lämna den i, vid järnvägstationer t ex. Ska man handla mat kan man ta den i kundvagnen.

Den upplevs som vinglig första gången man provar, men många lär sig uppskatta cykelns kvickhet. Jag gillar inte ryggsäckar vid cykling, jag blir svettig av det. Brompton erbjuder en smart framväska som är stabil, tar upp till 10-15 kilo och snäpps på eller av på ett ögonblick. Den sitter längst fram på ramen och svänger inte med styret, så det är stabilt.

På vintern är kvickheten till nackdel vid halt underlag. Det är trångt mellan däck och ram, så snön fastnar snabbt överallt. Vanliga standardcyklar har mer utrymme vilket minskar snöproblemet betydligt. När man tar in en snöig Brompton inomhus börjar snön smälta. Jag har en bricka jag ställer den på. På vintern byter jag däck, Schwalbe Marathon, som har bättre grepp i snö och slask.

Du kan också kolla på Dahons modeller. Sportex kan ha några ex. De kostar inte lika mycket men blir inte lika små i hopfällt skick som en Brompton. Ska du ta den i bakluckan behöver det inte spela någon roll. Dahon har ett stort prisspann på modellerna. Piccolo och Speed är populära dahonmodeller som inte kostar skjortan.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg