Jag har haft många bilar genom åren (är 36) men aldrig en över 30 000 kr. Har stort sett alltid övernattat i mina bilar, sist hade jag en Saab 9-5 som gick hjälpligt att övernatta i när man fällde baksätet.
När jag nu blev färdigutbildad och fick fast jobb insåg jag långsamt att jag kanske borde lägga lite mer pengar på bil nu. Läste mig igenom mkt på nätet och bestämde mig ganska tidigt för en Vw California eftersom den verkade mest ordentlig. Först tänkte jag en T4:a men ändrade mig under resans gång till en T5:a. Jag följde begagnatmarkanden under ett antal månader här i Norge och fick en god uppfattning om vad bilen kostade. De är sjukt dyra i Norge, alla T5
r ligger över 300kkr mens T4
r oftast ligger under 300kkr.
Jag har ägt min skönhet nu i 3 månader och kan bara konstatera maxsimal frihet och comfort. Den är bara 8 cm längre än min gamla Saab 9-5 (!) närmare bestämt 489 cm lång och 199 cm hög, så den får plats stort sett överallt, går som personbil på färjor och är också registrerad som personbil. Bränsleförbrukning på 0.75 l/mil. Dubbel Webasto, en parkeringsvärmare och en värmare till bodelen, båda styres med fjärrkontroll (1000 m) eller från manöverpanelen. Går hur fint som helst att också campa på vintern. Har sovit i -13 grader med behaglig inomhustemp i bilen. Fricampar alltid och med totalt 3 batterier (standard) så är man inte beroende av 220 v ström på många många dagar. 42 l kylskåp, gaskøk, 30 l vattentank+gråvattentank, dubbelglas i flera rutor, höjbart tak, kan sova 2 uppe, 2 nere, markis, campingbord + stolar smart undangömda inne i sidodörr + baklucka.
Fick ge 400kkr för min California -2006, 2.5 TDI manuell 128kw/174hp som rullat 10800 mil. Jag tycker det är värt det, men jag har inga barn (har sambo) och kan verkligen komma iväg nästan när jag vill.
Hade jag valt att lägga mindre pengar så hade jag gått för en T4:a som många menar har en bättre motor med längre livslängd (?). Här kan man säkert finna en helt okay för mellan 100-200kkr.
Jag har också varit inne på å bygga ngt själv utifrån en skåpbil vilket borde bli skitbilligt rent ut sagt. Problemen då är att få bra ventilation och man bör installera riktig ventil/ventiler. En ok bädd och kökshörna snickrar man säkert till lätt. I Norge är nackdelen den att man måste ha skiljevägg mellan förarkupe och lastutrymme. Sen blir det säker lite mer "burkkänsla" lite mer knirr och knarr när man kör men det kanske man kan leva med. Vi inredde en gammal Iveco-minibuss för ett par år sedan och drog ner i Europa och klättrade. Det var fantastiskt.