Mina foton

Till Per Wiklund

Jag har nyss köpt ett Macro Objektiv och nu känns det som att det är allt jag vill pyssla med :eek:)

Men jag ska snart börja med att fotografera djur, fåglar och sånt. Men då måste jag ha ett zoom objektiv 300 eller nåt, det är lite dyrt.

Nästa steg blir väl väl landskapsbilder.

/Ste

Komposition

Jag ser att dina bilder tenderar att ha motivet i centrum. Försök att lägga det vid sidan av centrum
till höger för västerläningar. Man läser nämligen en bild på samma sätt som en text. (vänster -> höger för oss) expremetera genom att byta vinklar. Blir jordgubben inte bättre av att ligga i övre högra hörnet? Ska man bara ha jordgubben eller plantan med också lite i bakgrunden? liknande frågor bör man ställa sig när man plåtar. Exprementera mycket det vinner du på som fotograf.
Testa gärna med svartvitt där kompositionen är viktigare för att få en intressant bild.
Sen finns det drösvis med regler som man ska nytja med förnuft och några nypr salt.

Fota på och ha kul med din nya (och tyvärr ganska dyra) hobby

/Stefan

Komposition

Köp Tidskriftens FOTOs kompositionskolan.
När du har lärt dig reglerna är det lättare att bryta mot dem.

Fina bilder men tänk på att det blir lätt statiskt om skärpan befinner sig i centrum av bilden.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg