Ursprungligen postat av Polar300
KOKUTRUSTNING 10B/S, KANTIN 10B/S, Optimus 154, Trangia med gasbrännare, Optimus 111, KAP Arctic, Optimus 199, Optimus 111B, Optimus 22B, Ett vackert polerat Optimus 00
Det går ingen nöd på dig Det kan bli både ett tredje och fjärde världskrig, du kan bara luta dig tillbaka mätt och varm... Ditt egenbyggda 111B ser kul ut. Kan du beskriva mer..? Tjusig kulör. Ser ut som fyra små hål i locket..?
De små hålen har en naturlig förklaring: Skalet kommer från en ex-militär Optimus 111 med fotogen-brusbrännare. Jag slipade bort nitarna som höll informationsskyltarna i aluminium och kvar blev hålen - eftersom jag tyckte det skulle vara en onödigt knepig överdrift att svetsa igen hålen... Kulören är vald för att det inte ska gå att tappa bort köket, varken i garaget, ute i grönsakerna eller i snöhelvetet. Lite åt Never-Lost -hållet alltså, men så himla klarorange högtemperaturtålig färg lyckades jag inte hitta, så det fick bli 'Chevy Engine Orange' med 'Rally White' på insidan. Brännarenheten är bytt mot en 111B bensinbrännare som jag fick hit från USA (där dom är mycket vanligare). Köket eldas med samma 4-takts alkylat-bensin som (bensin-)bilen har i reservdunken. Alltihop förvaras i ett kastrullset avsett för det Brittiska arméköket No2 som fått alla handtag etc. bortkapade. I tomrummen förvaras 'beredskaps-utrustningen'; frystorkat kaffe, tepåsar, torrmjölk, sockerbitar, snabbnudlar etc. [I den kommande likadana EcoPar "diesel"-versionen för dieselbilen som jag håller på med nu, så kommer även 50ml tändsprit att finnas.] Så "tillsätt bara vatten" - resten finns i köket nere i reservhjulsbaljan när oplanerat behov uppstår... Det finns bilder och mer historia på CCS i länken här: My version of an Optimus 111B ...
Jag försökte bygga mitt drömkök genom att plocka ihop grejor till ett Ranger 10 och sätta i en 8r låda. Men tanken blir så sjukt varm..! Tog en mindre förvärmarkopp från 111:an men den blir fortfarande varm vid drift. I tillägg har jag upptäckt att tanken läcker i skarven som löper runt hela cylindern höger om tanklocket. Blir till att hårdlöda en helg. Ska då också böja ut brännaren lite så att den kommer bort från tanken. Ett par 2-3 mm kan nog göra mkt.
Jag har haft funderingar på ett Ranger 10r själv, som komplement till mitt 199, men efter en kommentar från en kille nere på Nya Zealand som har ett (och även ett 199 Ranger) så blev jag lite mer reserverad till den designen. Han skrev "My 10 Ranger seems much more powerful than my 199 but I think the main reason is the 199 wire pan supports are, imho, to tall. I think a 10R is well worth having, but I would wait for a good deal as you probably won't use it much, it is kinda scary." Vilket stämmer bra med dina erfarenheter, den bensinfyllda tanken blir tydligen skrämmande het i praktiskt bruk.
/Odd
PS
Din "större" förvärmarkopp skulle jag kunna vara intresserad av till dieselbrännaren - om du kan tänka dig att sälja...