Jag har burit fickkniv ända sedan barndomen. Började på knivar kring decimetern har sedan allteftersom gått ner i storlek. Stannade väldigt länge kvar på knivar kring åtta till åtta och en halv centimeter. jag har nu börjat använda ännu mindre knivar. Oftast i fickan idagsläget Leatherman micra, Victorinox classic eller minichap gärna alox eller midnight manager eller samarbetet mellan eka och wegner kallad woodline. I grunden en Wegner classic som fått trä sidor med skruv ala eka. Skruven är bara fejk och kniven är en nitad konstruktion. Gemensamt för alla dessa knivar är att de har en sax. Sedan jag började fiska fluga för några år sedan har jag blivit förtjust i sax. Har använt dessa små knivar för saxens skull antingen kring halsen eller i en liftkort YoYo . Detta stärktes avsevärt i somras då jag började paddla i en Gumotex palava uppblåsbar kanot. Fiskar man från den behöver man ju kapa linor etc och det är lite osäkert med kniv i uppblåsbar farkost i kallvatten. Löser sig fint med dessa små knivar i ett band runt halsen. Använder dessa knivar till vardags också. Räcker till det mesta jag behöver kniv till. Har 2 micra, 5 victorinox samt 4 wegner/eka varav den där den sista blivit min favorit då den är lite större. Ute i naturen har ju regel även en fast bladare eller lite större fällkniv med.
Bosse
Bosse