Min första resa (Sibirien?)

Hej!

Jag har planer på att resa någonstans i sommar. Resa och sedan vandra och tälta. Det kommer bli min första resa av det här slaget och dessutom ensam och på en ganska begränsad budget.

Är det någon här som har erfarenhet av att resa i Sibirien? Eller förslag på andra vildmarker som kan vara nog så spännande? Eller andra platser på vår jord som lämpar sig för vandring.

Rent ekonomiskt bör jag kunna genomföra en resa till Sibirien och sedan befinna mig där under ett antal veckor. De två resvägar jag har tittat på hittills är transsibiriska till Irkutsk eller flyga till Jakutsk.

Mongoliet är en annan möjlighet som jag har funderat på.

Senast ändrad:
Spännande platser...men

Hejsan,

Jag är väl lite feg, men det känns lite som att resa vind för våg till Sibirien på begränsad budget är lite väl osäkert för att jag skulle göra det. Det jag främst tänker på är att man har hört en hel del om att man "alltid" har "fel" papper när man väl kommer av planet i östra Ryssland och sen förväntas man betala en i förväg okänd summa pengar för att få "rätt" papper/stämpel osv....vissa skulle kalla det för muta...

Sen är det ju det där med att vandra kring flygplatsen är ju som lite trist :) ... dvs man vill ju kunna ta sig till vildmarken och gärna veta att bussen/tåget eller vad det nu är som gäller faktiskt går dit man tänkt sig och ungefär på rätt tid.

Så mitt tipps är, åk till Kanada eller Alaska. Jag kan garantera att du hittar mer än tillräckligt med vildmark och det är jämfört med Ryssland lite enklare och säkrare. I alla fall enligt min bedömning. Exakt var man vill vandra i detta jätteområde beror väldigt mycket på vad man är ute efter. Det är ganska enkelt och "billligt" (typ 11-13 tusen) att ta sig tilll exempelvis Anchorage i Alaska. Samma sak kan man även säga om exempelvis Calgary i Kanada (9-10 tusen) och därifrån går det lätt att ta sig till Banff + Jasper NP. Möjligheterna är många :)

/ Stefan

Precis om Undvall är min erfarenhet att i Canada blir man hjälpt, de kan språket, och de man möter vill hjälpa.
Ryssland är ett mutkolvsland, med väldigt kompetenta gangster i och utan uniform. Men med en fantastisk natur oxså.

Tack för svaren! Jag tvivlar inte på att Kanada är säkrare än Ryssland, men det känns ju tråkigt att behöva avfärda ett helt land av det skälet. Har familjemedlemmar som har varit i Ryssland tidigare utan problem, dock ej på egen hand och inte så mkt på landsbygden.

Ska jag förstå er som att ni avråder starkt från att resa ensam till Sibirien? Jag är i allmänhet en person som försöker se möjligheter där andra ser svårigheter, men det är klart att säkerheten måste finnas med någonstans också.

Språket?

Kan du språket? Min erfarenhet är att man knappt klarar sig i städerna med engelska och intresset hos dem med "serviceyrken" att hjälpa någon som inte kan språket är inte så stort...

/M

Nej, jag kan inte språket. Har hört talas om den bristande servicen :) Har verkligen inte siktat in mig på Sibirien dock, utan det är bara en möjlighet av många. Även Mongoliet verkar spännande som sagt. Har även funderat på helt andra delar av världen (södra Afrika, Sydamerika ...) men det kräver ganska mkt att sätta sig in i olika resmål. Alaska blir nog tyvärr i dyraste laget denna sommar.

Spontant gissar jag att en månad i Alaska inte alls behöver vara dyrare än en månad i vildmarken runt Jakutsk. Googlade priser till Magadan för ett tag sen och hittade inget för under 14000 tor. (okej, la inte hemskt mycket energi på det). Och sen tillkommer visumavgifter och annat.

Oavsett är Sibiren ett av mina absoluta drömresemål - även om Alaska/BC/Yukon nog faktiskt är finare.

Totalpriset kan nog bli det samma i båda fall - jag skulle också satsa på nån Alaska eller nån NP i Canada.

I Ryssland får man nog lätta lite mer på plånboken lokalt fast resan kanske är billig - valet är dit.
Det är lite mutkolvsland men alla stater fungerar ju olika.

Ryska är inte helt omöjligt om man kan alfabetet - väldigt många ord är germanska men
måste läsas i det kyriliska alfabetet men det låter lika.
Djupa samtal är lite svårare men standard ord är ofta väldigt lika engelska och skandinaviska språk.

Att som svensk eller engelsktalande förstå och lära sig ryska är enklare än Finska! - helt annat språk.

Glöm inte...

Patagonien.
Lika spektakulär natur som i Alaska. Vildmark när den är som bäst!
Rekommenderas varmt för vandring.

Island.
Grym vandring i spektakulär natur.
Hornstrandir i nordväst eller korsa öns inland.

Tack för goda råd och förslag! Detta tål att tänka på helt klart. Ett annat alternativ vore att lägga något mindre pengar på flygbiljett denna gången och istället investera i en bra cykel. Det skulle jag ju ha glädje av även i framtiden.

Men resa ska jag i alla fall, på ett eller annat sätt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg