Jag har en eTrex Legend och en GPSMap 76 CS. När jag och min flickvän är ute och vandrar så brukar de visa samma distans på skärmen. Ibland blir dock distansen upp till 10% kortare på eTrexen. Nu senast t ex så visade GPSmap:en att vi hade gått 10,2 km, men eTrex:en visade ca 9,7 km eller nåt liknande. Jag sparade sen ner tracksen i resp. burk och hemma tankade jag ur spåren. Det visade sig faktiskt att båda hade sparat lika långa distanser, dvs 10,2 km! Den enda skillnaden var att GPSmap:en hade sparat 500 punkter och eTrex:en endast 136. Det knepiga i denna vandring var att eTrex:en och GPSMap:en visade exakt lika fram till ca 8 km, som var en ganska rakt-på-sträcka. Sen gick vi i ett lite trixigt skogsavsnitt, med mycket svängar hit och dit. Då kan man tänka sig att eTrex:en pga färre punkter tog fler "genvägar" och därmed fick mycket kortare sträcka. Men sen verkar den vid nersparningen av spåret på något sätt ha kompenserat för "genvägarna" och fått ut en korrekt sträcka? Nån som vet nåt om detta? Kan nämnas att ingen av burkarna kördes i batterisparläge. GPSMap:en har barometrisk höjdmätare och var nyligen kalibrerad.
Min eTrex Legend visar fel distans
- Trådstartare mikaelbe
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning!
- Börjat av Ehrsa
- Svar: 21
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-