• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Min dotter mördades i Skottland - var vänlig signera petitionen!

Kära alla.

Den 4 dec 2005 hittades min dotter Annie Börjesson död på en strand i Prestwick, Skottland. Ända sedan dess har jag sökt svaren om vad som hänt henne. Med anledning av de märkliga omständigheter som framkommit kring Annies död har vår familj anledning att tro att Annie har mördats.

Emellertid vägrar den skotska polisen att utreda Annies död som ett brott. Vår familj måste därför söka andra vägar för att få svar på vad som har hänt vår älskade Annie.

För att få till stånd en seriös utredning av min dotters och andra fall som hanterats på samma vis av skotska polisen, har jag nu lagt fram en petition till Skotska Parlamentet.

Fr.o.m. i år har en specialenhet bildats inom polisen för att utreda plötsliga och oklara dödsfall, emellertid har detta arbete bestämts att endast omfatta nuvarande och kommande fall. I min petition begär jag därför att den nya enheten även ska få uppdraget att utreda plötsliga och oklara dödsfall fall som inträffat före 2010.

Vill med detta meddelande be om just DIN hjälp! Var vänlig stöd Annies fall genom att skriva under E-petitionen "Investigation of deaths in suspicious circumstances" så att vi får så många underskrifter som möjligt!

För att komma direkt till petitionen använd länken; http://epetitions.scottish.parliament.uk/view_petition.asp?PetitionID=373

Länk till petitionen och mera information om Annies fall finns även på vår hemsida för Annie: http://www.annierockstar.com/

Tack för din hjälp. Guje Börgesson, Annies mamma.

truthandjustice4all@live.se

Fotot är taget på Annie i Skottland
 

Bilagor

  • AnnieScotland.jpg
    AnnieScotland.jpg
    28.4 KB · Visningar: 820
Oerhört sorgligt!

Att ni måste kämpa för att få veta vad som hänt är skandal enligt mig! Självklart undertecknar jag petitionen!

Hoppas ni får besked!

/Lars
 
Oerhört sorgligt!

Att ni måste kämpa för att få veta vad som hänt är skandal enligt mig! Självklart undertecknar jag petitionen!

Hoppas ni får besked!

/Lars

Vad har du för info att det är en skandal?


Det framgår inte direkt hur ovanligt detta är att utredningar är hemlighetsstämplate. Man får inte tillgång till förundersökningen i sverige heller? Det är ganska självklart varför det är så.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att grodanbolle har en stor poäng i det han skriver. Skandal eller inte - vi har bara ena sidans version. En version som förstärks av den förtvivlan som blodsband ger upphov till.

Jag säger inte att det är rätt eller fel i just detta fall, utan att det alltid finns två sidor av myntet och båda är värda att granskas innan man beslutar sig.
 
Självklart finns det två sidor av ett mynt. Men är det inte lite känslokallt av er att börja diskutera en sådan sak när en anhörig desperat kämpar mot en myndighet!?

Myndigheten i det här fallet är inte i behov av hjälp med att föra sin talan, det har däremot den lilla person =lika med vi vanliga dödliga.

Därför är det lite magstarkt att börja en diskussion i ren utsidananda om rätt och fel.

Guje - Jag hoppas du finner vad du söker och att du hittar någon form av frid snart.
 
Eftersom det är en diskussion som från första början handlar om rätt och fel är det väl rätt naturligt att diskutera rätt och fel!?

Nej Eftersom det INTE är en diskussion om rätt eller fel, utan någon som ber om hjälp för att få det prövat om hur vida det är rätt eller fel. Inte upp till oss att diskutera. Det är snarare rätt känslokallt agerat av er. Håller du inte med skriv inte under, med du/ni behöver peta i deras sår.
 
"Annies fall är sedan november 2006 hemligstämplat enligt lagen Freedom of Information och vi får inte heller tillgång till utredningen, detta eftersom Annies död inte anses vara i allmänhetens intresse!

Åklagaren vill inte tala om varför och vem som tagit detta beslut. Trots att fyra år har gått sedan Annies död vet vår familj fortfarande inte vad som hänt henne.

Varför så stort hemlighetsmakeri om Annies död skulle röra sig om en "vanlig" drunkningsolycka? Hur kan polis och åklagarmyndighet stå så kallsinniga inför en sörjande mamma, nonchalera utredningen och vägra utreda hur Annies långa hår har försvunnit?"

Det är väl inget underligt att man vill få ett klargörande av vad praxis är?

Om det är praxis så är det konstigt att prata om stort hemlighetsmakeri.
 
Lite mer bakgrund och förklaring till tidigare inlägg:

Den sista veckan har svenska folket (kanske inte du och jag, men många andra) visat upp ett enormt dåligt omdöme i "Linnéa-fallet". Först lyckades pojken få ut sin version varvid ett helt samhälle bespottade en stackars flicka. Sen lyckades flickan och hennes mamma få ut sin version - på grund av pojkens mammas övertygelse om att hon och pojken hade rätt och blev desperata. Plötsligt hatade ett helt land pojken och mamman. Båda har mordhotats, kompisar har morhotats, de som tidigare bloggat till hans fördel trackasseras - listan kan göras lång på rena övergrepp.

Utöver två mammor, en präst, en rektor och en skolchef handlar hela historien om barn. Barn som visserligen gjort fel, men framförallt behöver hjälp, men som istället tvingas gå under jorden. Det är dags att lära sig något:

- Ja, medmänsklighet behövs.

Men:

- För att inte gå i fällor där vi dömer varandra i en svartvit värld måste vi återfå förmågan att kritsikt granska och värdera fakta och skilja mellan inlägg som är skrivna ut etos, patos eller logos-perspektiv.

För vad händer om det visar sig att det i själva verket är trådskaparen som haft fel (jag påstår inte att så är fallet). Men i så fall så har plötsligt massa personer blivit "lurade" att skriva på en petition. Samma personer som för en stund sen tyckte sig ha massa medlidande kommer nu istället bilda mobben tillbaka. Även om trådskrivaren då hade fel (vilket jag fortfarande inte påstår) så är det fortfarande en människa som det är synd om - men som dessutom nu har en rasande mobb efter sig.

Därför: Skriv gärna på om ni tror att det är rätt - men kom ihåg att ni gör det utifrån fakta som bara grundar sig på en sidas övertygelse. Om det är rätt eller fel får tiden utvisa. Men om det är fel så skyll inte på någon annan än er själva.

Kort och gott: Bloggosfären har öppnat nya möjligheter och ökat informationsspridningen. Men den har också medfört att människor på nolltid kan förintas för en evighet. Ämnen som denna tråd lämpar sig enormt bra för bloggvärlden. Det går snabbt att få ut informationen och många kommer att reagera och föra det vidare. Men det lämpar sig precis lika dåligt. Visar det sig att det varit fel. Eller om en motståndare går ut och bestrider/bekämpar kan fallet bli totalt.

Därför: Det jag (och jag gissar grodanbolle håller med mig) efterlyst är att alla bör vara mer försiktiga med vad och hur man tar in information från forum och bloggar. Att direkt från denna tråd skriva på petitionen skulle jag beteckna som korkat (det är dock inget jag tycker om trådstartaren). Att däremot från detta forum gå vidare och söka fakta, värdera fakta från flera källor och därefter skriva på petitionen (om man nu kom fram till att det var rätt) plus att sprida meddelandet vidare vore fantastiskt.

Själv skriver jag (utifrån ovanstående resonemang) av princip aldrig på namnlistor (med enstaka undantag), oavsett om de dyker upp på nätet eller om någon kommer fram med en pärm på stan. Men jag önskar Guje lycka till i sitt sökande och fortsatta arbete.

Jag har nu klart redogjort för min syn vilket jag tycker räcker. Om något absolut behöver klargöras kan jag tänka mig att göra det, men tänker inte gå in i ytterligare diskussion.
 
Kloka ord från efred, jag håller helt med om att folk idag skriver på lite för lättvindigt så fort nån ber om det.