Visst kan man fundera över materialen i sina kläder. Bra saker att tänka på är membrantyger (i t ex regnkläder) utan mjukgörare, merinoull utan giftiga färger (och snäll djurhållning), ekologisk bomull där den används.
Men med risk att få mången marknadsliberal på mig, det miljövänligaste plagget är det som aldrig tillverkades. Därför är det bättre att köpa toppkvalité som håller i 10-15 år, än att slita ut tre billigare plagg under tiden. Med de priser kvalité har snurrar hjulen iaf. Utslaget på många år blir årspriset litet.
Sedan kan man ställa frågan: Behöver jag verkligen denna? Hitta ett fåtal bra produkter som passar till de flesta aktiviteter du gör. Visst, specialanpassade kläder för en viss aktivitet är antagligen lite bättre, men det går att hitta bra kompromisser. Jag har samma G-texjacka till såväl paddling, vandring, klättring, skidåkning mm sedan 9 år. Fungerar fortfarande utmärkt. Samma dagturssäck sedan 12 år.
Få men bra prylar, som fungerar i alla lägen. Gärna begagnat, åtminstone för prylar. Går ofta att förbättra med lite trix och fix.
När det gäller silverjoner är det i första hand inte barnens hälsa det påverkar, utan miljön. Vi har ju silversmycken på oss och vissa är födda med silversked i mun. Det där med antibakteriell (därför används silver) är inte alltid så lyckat. Tar man bort bra bakterier kan elakare växa till sig. Värre är dock organiska ämnen som mjukgörare i plaster, antiflammedel och bakteriedödande t ex triclosan.
Förutom de märken som nämndes ovan verkar PoP ha en Eco-kollektion. Hittade dock inget om deras skalplagg, men det går ju att fråga.