Jag känner också mycket väl till problemet med klädindustrins påverkan på miljön. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst att välja, ekologiskt producerad bomull är nog det bästa alternativet, men svårt att finna som friluftskläder...
1/4 av alla bekämpningsmedel i världen går åt till bomullsproduktionen, men det glädjande är att efterfrågan ökar mer än tillgången på ekologiskt odlad bomull... Det beräknas att ca 20 000 odlare varje år dör direkt eller till följd av konventionell bomullsodling.
Alla dessa syntetkläder som kommer upp hela tiden på marknaden är ju baserade på ändliga resurser, och hela kedjan från råmaterial till nedbrytning (mkt lång nedbrytningstid) ger ju en miljöpåverkan. Vid utvinningen av oljan ger växthusgaser och försurande ämnen. Tillverkningen av plaggen ger flyktiga organsika föreningar och andra hälsovådliga ämnen...
Australien är världsledande när det gäller ull till industrin. Fåruppfödningen i stor skala har lett till skogsskövling och överbetning så att jorden lämnats bar, utsatt för erosion av vind och vatten. Marken torkar ut och öknen sprids.
Man använder också mycket bekämpningsmedel mot de parasiter som fåren angrips av.
Har mejlat både Fjällräven och Haglöfs angående deras miljöpolicy och var kläderna tillverkas. Har inte fått ett enda svar från någon av dem, trots att jag skickat flertalet mejl till dem. Mitt förtroende för dem är i alla fall förlorat.
Gore-tex-kläder tänker jag inte handla något mer i varje fall. Tycker att hållbarheten är för dålig, är ju bara några år enligt dem själva. Här kan man tala om slöseri på naturresurser.
Det bästa är nog att försöka få tag i kläder på second hand, vilket är väldigt svårt... I mina mejl till Haglöfs och Fjällräven påpekar jag att jag skulle vilja se en större andel ekologisk bomull och inte som nu enbart syntet och koventionell bomull. Men tydligen är det totalt ointressant för dem.
Gjorde misstaget att köpa en Fox-ryggsäck från Fjällräven i tron att det i alla fall var schysst för tillverkarna eftersom den tillverkas i sverige (trodde jag). Då jag efter några veckor tittar inuti ryggsäcken får jag se en etikett och på baksidan av den, gömd i princip, står det "made in Vietnam". Inte heller angående det har jag fått något svar från Fjällräven.