• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Miljömupp?

Ordet miljömupp används som någon slags tillmäle, förvånande ofta av personer som anser sig själva vara miljömedvetna, om andra som, tydligen, enligt deras uppfattning är för miljömedvetna. Personligen tycker jag att ett sådant språkbruk och beteende är idiotiskt. Ett liknande tillmäle är klimatmongot som ofta, mer sällan i text, används om klimataktivisten Greta T. Även det ett idiotiskt språkbruk och beteende. Men det blir väl så när man både källsorterar och jobbpendlar med Tesla att man tycker att nu får det vara nog och nu ska ingen kräva mer av mig?

Vi borde nog alla bli miljömuppar och klimatmongon om vi som art ska ha en framtid på planeten.
 
Senast ändrad:
Likaså de som hävdar att klimatförändringarna är lögn bara för att en känd miljöpartists partner kör SUV. Litet märklig slutledningsförmåga där.
 

avslutad210712

Gäst
De som kräver att alla ska leva extremt miljömedvetet utan att fundera på om det ens är möjligt kommer jag att fortsätta att kalla miljömuppar. Utan att skämmas.

Ett enkelt exempel. Många anser att jag inte ska köra till och från jobbet med min lilla dieselbil som drar väldigt lite diesel och som bara för några år sen klassades som miljöbil. Så då måste jag fundera på vilka alternativ jag har.

Promenera 23 km enkel väg året om känns inte lockande. Inte heller att cykla.

Ta bussen - vilken buss?

Köp en elbil - var ska jag ladda den?

Så slutledningen måste vara att det är bättre att jag slutar att jobba än att jag kör dieselbil till jobbet.

Bäst av alltär alla dessa influencers som ger dåligt samvete åt svenssons när de åker på chartersemester. Samtidigt som de lägger upp på Instagram att de är i London, New York eller liknande för att shoppa. Ett fint exempel som inte är influencer är Anders Lindberg på Aftonbladet som vill ge oss flygskam samtidigt som han tar med sig hela familjen på semester-resa med flyg. De är den typ av människor jag kallar miljömuppar. Utan att skämmas.
 
avslutad210712,

Det kan finnas fler alternativ:
- Elcykel
- Flytta närmare din arbetsplats
- Undersök möjligheten till distansarbete
- Samåkning

Kanske är det så att du faktiskt inte har någon annan möjlighet just nu än att ta bilen. Då är det så. Kanske finns det annat i ditt liv som kan justeras mot större miljöhänsyn. Det minsta du kan göra är att inte kalla folk för miljömuppar.

Vi svenskar lever som om vi hade drygt fyra jordklot. Vi måste lära oss att leva inom planetens ramar. Alternativet är inte möjligt på sikt.
 
avslutad210712,

Det kan finnas fler alternativ:
- Elcykel
- Flytta närmare din arbetsplats
- Undersök möjligheten till distansarbete
- Samåkning

Kanske är det så att du faktiskt inte har någon annan möjlighet just nu än att ta bilen. Då är det så. Kanske finns det annat i ditt liv som kan justeras mot större miljöhänsyn. Det minsta du kan göra är att inte kalla folk för miljömuppar.

Vi svenskar lever som om vi hade drygt fyra jordklot. Vi måste lära oss att leva inom planetens ramar. Alternativet är inte möjligt på sikt.

Vi kan ju börja med dom länderna som har störst utsläpp för Sverige hör inte till dom.
Vi har ju tagit stora steg i Sverige när det gäller skärpta miljökrav, m. m.
Börja med Polen, USA, Ryssland, m. fl med sin koleldning.
 

avslutad210712

Gäst
Elcykel på vintern när det är -30. Är du seriös eller bara miljömupp!!!! Tänkte skriva d*m i h*uvudet men avstår från det *L*

Flytta till vad? Inte ens här växer lägenheter på trän. Och vem ska bo där jag bodde innan. En miljömupp som vägrar arbete och vill leva på bidrag.Eller??????

Distansarbete - nu blev det bara löjligt. Alla kan inte arbeta på distans. Förutom arbestlösa miljömuppar.

Samåkning med vad? Någon annan som också kör dieselbil för jag garanterar - finns inte en enda elbil i byn.

Men seriöst. Din lösning är alltså att alla ska flytta in till tätorter. Men vem ska då serva storstadsborna när de ska ut i "naturen". Tom Löven anser att det är ett problem för storstadsborna om glesbygden utarmas. För då blir deras fritid inte så bra *ASG*. Storstadsbornas. Inte glesbygdsbornas.
 

avslutad210712

Gäst
Sen kan vi ta den hyllade Greta Thunberg. Hennes hyllade seglats över atlanten innebar tre gånger så höga utsläpp som om hon hade flygit över och flygit tillbaka. Sånt hyllar miljömuppar. Varför? Troligen för att de inte har tillräckligt stor IQ för att räkna ut det. Eller för att de vill vara PK. Jag vet inte men att bara besinningtlöst hylla något är bara patetiskt.

Vill bara förtydliga mitt val av uttrycket miljömupp.

När man kräver att andra ska leva på ett sätt som man själv inte vare sig är beredd att göra eller inte gör det. Då är man miljömupp. Jag kräver ALDRIG att andra ska leva på ett sätt som jag inte själv är beredd att göra. Men å andra sidan är jag varken politiker eller journalist. Där har Ni hyckleriet de Luxe. Känner en företrädare för ett av de mest invandrarvänliga partierna som berättar vad han tycker om invandrare i privata sammanhang. Men det är klart för 8000:- extra per månad kan man nog ställa upp på vad som helst. Offentligt.
 
"Miljömuppar" verkar påfallande ofta bo i centrala städer, dvs det mest miljöförstörda och onaturliga habitatet man över huvud taget kan hitta ? :)
 
Senast ändrad:
Likaså de som hävdar att klimatförändringarna är lögn bara för att en känd miljöpartists partner kör SUV. Litet märklig slutledningsförmåga där.

Fast det är ju ändå märkligare att en familj där en av dom är välavlönad partiledare för Miljöpartiet inte har omdöme nog att föregå med gott exempel utan i stället väljer att hjälpa till att att ösa vatten på fakenews-kvarnen i form av att försöka tvinga på andra ett levene man själv uppenbarligen undviker. ;)

Undrar just vilken av partiledarna som lade mest pengar på flygresor för något år sedan. ;)

Rolig tråd detta. :)
 
Senast ändrad:
Vad var det Åsa Romson målade sin båt med??? Var det inte någon miljöfarlig färg och hon ska vara Dr. Det rimmar väldigt dåligt i mina ögon!:(

Jo, och tankade den med ful-disel om jag minns rätt.

Han tidigare språkröret Peter Eriksson åkte väl stor SUV han med med motiveringen att han behövde den för att ta sig till stugan i Norrland medan hans grannar förväntas åka elbil eller kanske elcykel ?

Procenten i valresultatet verkar vara lägre en andelen hycklare i partiet vad det verkar.
 
Jo, och tankade den med ful-disel om jag minns rätt.

Han tidigare språkröret Peter Eriksson åkte väl stor SUV han med med motiveringen att han behövde den för att ta sig till stugan i Norrland medan hans grannar förväntas åka elbil eller kanske elcykel ?

Procenten i valresultatet verkar vara lägre en andelen hycklare i partiet vad det verkar.

Helt rätt!

Ja, det gör han ännu! Han bor ju på landet och behöver en stor bil bara för att kunna ta sig fram under vintern.
Han står skriven i Kalix ännu! Jag trodde att jag var en av få smålänningar i Kalix men han kommer från Tranås och det är ju inte mer än lite drygt 2 mil därifrån jag hade stugan n Aneby.
Peter bor i Veniksel utanför Morjärv ute på landet och det har han gjort så länge jag vet. Ca 49 km till Kalix miljövänligt med en suv.

Han har ju även varit kommunalråd i Kalix och han ställa till det under den tiden. :( Då fick han drygt 43 % av rösterna toket. Hur 17 tänkte Kalixborna? Skyll inte på mig bara! (y)

Mp har alldeles för många statsrådsposter jämfört med partiets storlek.:( Hur tänkte svetsaren???