När någon kör ned en bil genom isen vad gäller juridiskt?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Miljöbrott
- Trådstartare Livetiskuggan
- Start datum
Räddades av en skridskoåkare så jag tror det var någon som missat att isen kan vara tunnare vid stenar.Avsiktligt eller oavsiktligt?
Bilden är stulen från ne.se
Om det inte är en iordningställd väg på isen är det väl först och främst brott mot terrängkörningslagen?
Är det är isväg så antar jag att väghållaren kommer att få ett visst ansvar. Man lär behöva ha gjort en riskanalys för att få iordningställa en isväg.
Terrängkörningslagen gäller men den tillåter bilkörning på sjöis.
Regler i terräng
För att undvika skador på mark, skog, grödor och annan vegetation samt för att skydda djurlivet har trafik i terräng reglerats i trafikförordningen.
ntf.se
Bilkörning på is är tillåtet enligt lag
Till skillnad från Norge är det i Sverige tillåtet att köra bil på frusna sjöar. Dock under vissa förutsättningar. – Att köra bil på is är i sig inte olagligt, säger Lars Hedelin, presstalesperson vid polisen Region Bergslagen.
www.svt.se
Det låter orimligt i mina öron. Den som ger sig ut på isen gör det väl på eget ansvar oavsett om någon har plogat väg där. Den som plogar kan ju inte ansvara för alla klantar som ser chansen att sätta livet på spel. Isen kan försvagas men vägen finns kvar. Att köra för fort på isväg är också livsfarligt. Ska den som plogar sköta hastighetskontroller?Om det inte är en iordningställd väg på isen är det väl först och främst brott mot terrängkörningslagen?
Är det är isväg så antar jag att väghållaren kommer att få ett visst ansvar. Man lär behöva ha gjort en riskanalys för att få iordningställa en isväg.
Det låter orimligt i mina öron. Den som ger sig ut på isen gör det väl på eget ansvar oavsett om någon har plogat väg där.
Att ploga en väg är inte detsamma som att anlägga en väg, det jag pratar om är så kallade isvägar.
Att färdas på isväg
Under vintern ersätts eller kompletteras vägfärjetrafiken med isvägar när klimatet tillåter. Här är tips på vad som är bra att tänka på när du reser över isväg och vilka regler som gäller.
www.trafikverket.se
Jag visste inte att det var helt fritt att köra på is, jag trodde det var samma regler som för att köra på barmark (eftersom jag bor i Stockholms län så är det liksom väldigt sällan det är nåt läge att köra på is, så jag har inte detaljstuderat reglerna).
Okej. Här finns inga officiella isvägar. Även om myndigheterna ibland kan ploga väg är det ändå på egen risk.
Här är det oftast en markägare som vill ta chansen att kunna köra mellan öarna. Då plogar de och lägger också ofta ut ruskor och markeringar. Vem som helst kan köra där och det är upp till var och en att beräkna riskerna. Flera sådana leder har blivit förstörda av glopar bortifrån som inte fattar att hålla hastigheten nere. De kör för fort och sätter isen i svängning. Då det sällan är sådana vintrar här nuförtiden att man kan köra på isen är det många som blir ledsna när vägarna förstörs.
Här är det oftast en markägare som vill ta chansen att kunna köra mellan öarna. Då plogar de och lägger också ofta ut ruskor och markeringar. Vem som helst kan köra där och det är upp till var och en att beräkna riskerna. Flera sådana leder har blivit förstörda av glopar bortifrån som inte fattar att hålla hastigheten nere. De kör för fort och sätter isen i svängning. Då det sällan är sådana vintrar här nuförtiden att man kan köra på isen är det många som blir ledsna när vägarna förstörs.
Det finns både kommunala och statliga isvägar. Här i norr är det rätt vanligt med isvägar. Bland annat så plogar Luleå kommun vägar till öar i Luleå skärgård. Isvägen vid Avan över Luleälven är däremot statlig och går över mellan färjelägena, jag kör den då och då.
Sen är det rätt vanligt med olika isbanor för t ex biltestindustrin runt Arjeplog och verksamheter som Drivers Paradise i Jokkmokk.
Isvägar i Luleå
När isen är tillräckligt tjock vintertid plogas isvägar varje år ut till ett flertal öar i Luleå skärgård. Isvägarna är mycket populära och många lulebor gör en dagsutflykt med egen personbil för att besöka öarna Hindersön, Langön, Storbrändön, Sandön och Junkön.
www.bottenviken.se
Sen är det rätt vanligt med olika isbanor för t ex biltestindustrin runt Arjeplog och verksamheter som Drivers Paradise i Jokkmokk.
Det finns både kommunala och statliga isvägar. Här i norr är det rätt vanligt med isvägar. Bland annat så plogar Luleå kommun vägar till öar i Luleå skärgård. Isvägen vid Avan över Luleälven är däremot statlig och går över mellan färjelägena, jag kör den då och då.
Isvägar i Luleå
När isen är tillräckligt tjock vintertid plogas isvägar varje år ut till ett flertal öar i Luleå skärgård. Isvägarna är mycket populära och många lulebor gör en dagsutflykt med egen personbil för att besöka öarna Hindersön, Langön, Storbrändön, Sandön och Junkön.www.bottenviken.se
Ja så är det men man har ett stort ansvar när man är ute och leker på en sjö. Frågan är vilket ansvar. För min del som inte får pinka i sjön vid sommarstugan utan kommunen vill att jag ska spända urinen innan den går ut i marken en bit ifrån sjön. Känns som det är betydligt större brott att köra med en bil där risken för läckage av bensin på en sjö. I detta fallet är det inte någon som kört från a till b på en plogad och testad is till någon ö utan det är lek.
Okej. Här finns inga officiella isvägar. Även om myndigheterna ibland kan ploga väg är det ändå på egen risk.
Nja, det är Trafikverket som är den myndighet som öppnar isvägar eller väljer att inte göra det.
Väljer dom att göra det så gäller bilförsäkringen, kör man igenom utan av Trafikverket godkänd isväg så är det ingen annan myndighet som anlagt den som väg för biltrafik heller och då lär du få problem med försäkringsbolaget.
Kort sagt, antingen har Trafikverket gjort en isväg för biltrafik eller så har ingen myndighet gjort det.
Senast ändrad:
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg