Militärkängor i vardagen

Hej första gången jag gör ett inlägg här, så hoppas ja har hittat rätt.

Jag har lite planer på att köpa ett par militärkängor nu till hösten/vintern.
De kängor jag va sugen på va dessa: http://www.garderoben.se/produkt.php?id=70

Men jag kan inte så mycket om kängor, så du undrade jag om ni vet, eller tycker att man kan ha dom i vardagen alltså till skolan eller på stan osv. Eller kommer dem vara alldeles för varma och för "tunga".

Tack på förhand

MVH Tommy

Jag har provat samma modell fast för "djungelbruk". Det var en klar besvikelse eftersom passformen var dålig, sulan saknade tillräcklig dämpning och stödet för foten var otillräckligt. Kängan var helt enkelt inte skön att gå i. Det låga priset är en bra indikator på att kvaliteten heller inte är i klass med mer stabila skor. I slutänden är det dina fötter som räknas men köp inga skor du inte provgått först. I övrigt tycker jag att man inte ska stirra sig blid på just millitärkängor då de ofta är tillverkade just för att vara billiga i inköp och lätta att ersätta när de slitits ut. Lägg hellre några kronor mer på en civil kvalitetskänga. Haglöfs, Lundhags, Meindl, Salomon, Graninge...etc.

edit.
Om du just är ute efter ett par ökenkängor så kan jag rekommendera Meindl Desert Fox.

Senast ändrad:
Tror att Desert Fox bytt namn till Desert All Terrain. Det gav lite taskiga vibbar efter ökenkrigen. Vill man ha en liknande känga utan Gore-Tex så finns ju Meindl Safari.

/P

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg