militærkænga

hej!
jag ær på jakt efter ett par nya kængor som vældigt gærna får vara vældigt vattentæta. mina gamla (salomon syntetvariant) børjar sjunga på sista versen. de ær ju veganska, alltså innehåller inga animaliska material och jag har kollat runt hær i olika forum och sett att det finns en kænga som heter Garmont Vegan, men sett att denna inte ær helt tæt :(

Har sett på en affær att de sæljer gamla militærkængor som førvisso ær i skinn men jag tænker att jag aksnke får gøra ett undantag..., och nu undrar jag om det ær nån som har erfarenhet av sådana. De har ju ingen fodring, ingen gore tex men verkar helt bra och jag tænker att det ær ju lætt att stirra sig blind på høgteknologiska material...
- skulle någon rekommendera ett par sådana att ha som fjællvandringsskor eller ær jag helt fel ute?

tacksam før svar
/disa Kohlstrøm

Till vad ska du använda kängan till ?

Hej,
Intressant tanke med s k veganvänliga kängor...
Området blir ju lite mindre att välja av skulle jag tro.
Vad du ska ha för känga beror helt på till vad du ska använda dom till.

Vandring?
Vinter?
Skidor?
Nordiskt klimat?
"öken klimat"?
"street"
Utseende
Passform
Inte minst hur mycket får dom kosta?

Fjällguiden

Att kängorna är ofodrade ser inte jag som något minus, tvärtom! En ofodrad känga
är mycket lättare att torka än en fodrad.

Vad är det för typ av militärkängor du tittat på? Är de helt i läder eller är det svenska försvarets
gamla känga med fotdel i gummi, liknande Lundhags? (Se t ex http://www.bbfab.se/ under fliken kängor/skor)

Oavsett vilket är det viktigt att kängorna vårdas ordentligt. Fetta in dem någon gång per år
och använd däremellan vax.

Är kängorna billiga behöver du kanske inte känna dig så rädd för att köpa dem och testa hur
de känns och vad de går för.

Du skriver att du vill ha väldigt vattentäta skodon. Kan gummistövlar vara ett alternativ? Då
får du 100% vattentäthet, något som är svårt att uppnå med kängor. Det finns gummistövlar
avsedda för vandring, med extra ergonomiska fotdelar och smalare skaft.

Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg