Midsommarvandring

Vi funderar på att vandra Midsommarveckan och tre veckor till, Runt Abisko/Vistas/Unna Allakas. Men vi fundrar på hur snö/vatten läget är, räknar med mycket vatten/snö men är det olämpligt??
Vad tycker ni? Någon med erfarenhet?+
Självklart kan det variera vart år.....
 
mr.murphy; sa:
Men vi fundrar på hur snö/vatten läget är, räknar med mycket vatten/snö men är det olämpligt??

Det varierar naturligtvis från år till år. Under 1500 m bör det vara barmark. Vi var vid Kebnekaise en midsommar. Det var inga svårigheter, inte de minsta, att gå upp till Tarfalla.

Därifrån gick vi bland annat vargryggen och det var infernaliskt med snö, upp på Nordtoppen sparkade vi oss genom 1 meter snö, från Sydtoppen o ned fanns dock en väl upptrampad stig i snön.

Per
 
Visst kan det vara blött och kladdigt och en del snö, men olämpligt -nejdå!
Ett tips är att kolla upp om broarna där ni tänker gå finns. Tex i Vistasdalen finns broar som lyfts bort till vintern. När jag gick från Nikkaluokta till vistas 24/6 förra sommaren var en av broarna inte ditlyft än, vilket innebar ett oväntat vad. Inte så svårt, men som sagt; oväntat. När jag kom till Nallo följande dag låg det en hel del snö kvar, men varken snö eller vatten var något problem. Snarare var det den gassande solen som ställde till det lite, gasset förstärks ju dessutom avsevärt när man går på snö hela dagarna. (fjäll på näsan) Skulle man vidare mot Sälka eller Tjäktja var det snöpulsning som gällde. Men för det mesta bar snön, så jag tyckte bara det var roligt, medan andra tyckte det var jättejobbigt att gå. Den 26/6 kom Ludde, 6 år vandrandes över snön från Tjäktja till Nallo. För honom var det inga större problem, var ju så lätt att snön bar nästan jämt. (Han hade med sin pappa som sällskap)
Så; om det blir trevligt beror på vart ni tänker gå och vad ni är beredda på.

/Emma
 
Fin tid

Det är en fin tid i fjällen. Ljusa nätter, fågelliv, lövsprickning, och myggorna har inte vaknat.

Klart underskattad vandringsperiod.

Visst måste man vara beredd på snö, men jag har vandrat helt utan snökänning en gång mellan Kebne och Vakkotavare. Lite blött här och där, men fullt vandringsbart.

Har man bara några alternativa utvägar fixar det sig säkert. Och det finns alltid en utväg - vänd om!

God tur!
:)
Mvh Bert
 
När kommer myggen?

Hej
Självklart skiljer det från år till år och plats till plats. Men om man tar Sarek när kan man då ungefär säga att myggen kommer?
/Joel
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg