Midsommarvandring med barn!?

Hej! Skulle vilja ha lite tips på var jag ska vandra i fjällen runt midsommar med en 10 åring. Eventuellt hela familjen och då är de 10, 5 och 2 år plus hunden.
TIps på bra leder, boende och väder!
Jag har själv bara vandrat jämtlandstriangeln och gillar den.

Kia
 
Problemen i de södra fjällen är ju bla väder! Förutom det så skulle ju Grövelsjön eller Fulufjället fungera. Abisko har väl annars säkrare väder, men då blir det ju mycket längre att åka. Så tidigt på säsongen bör man i alla fall inte gå alltför högt upp och inte gå längre sträckor i terrängen, det är blött.
 
Det beror lite på hur länge ni har tänkt vara ute. Jag fick känslan av att du planerar att bo i stuga.

När jag var till Helags i somras noterade jag att det är många som har med sig barnen dit. Det är runt en mil från parkeringen i Kläppen (tror det hette Kläppen, invid Ljungdalen) till Helags station och det är mycket lätt vandring.

Annars är Grövelsjön fint och lätttillgängligt. Jag har tyvärr ingen erfarenhet om stugor och annat boende än själva STF stationen som för övrigt är mycket trevlig. Men jag vet att det finns stugor på både svenska och norska sidan. Perfekt för dagsturer ut på fjället.

Fulufjället är annorlunda och lätt att ta sig till. Har endast besökt Rörsjöstugorna en Novemberdag för något år sedan. Men det var mycket annorlunda för någon som vant sig vid de lite spetsigare fjällen i norr.

En trevlig och ganska lätt tur är från Tornehamn till Lappjordhytta på Norska sidan (då går man förbi stugan i Pålnoviken där sägen säger att det spökar, tror att den stugan är nyrenoverad). Ravinen på Norska sidan är mycket vacker.

Sen finns givetvis Abisko, Kungsleden (beroende på hur långa dagsetapper du vill gå).
 
Oj, tänkte inte på datumet. Kan finnas snö kvar / vara blött kring midsommar på hög höjd kring midsommar. Tror dock att de förslagen jag gav fungerar bra även så tidigt. Vet inte hur Kungsleden är, men jag har paddlat i Vistasdalen på midsommar ett par gånger (precis innan Nikkaluokta), och där har det varit snöfritt. Det ligger dock på lägre höjd.

Har dålig koll på Helags kring midsommar. Men Grövelsjön blir torr snabbt, och fungerar garanterat. Så även Fulufjället och Lappjordhytta.

/Jimmy
 
Före eller efter midsommar?

Om du tänkt bo vid en fjällstation, så är det bäst att kolla när dom öppnar för sommarsäsongen. Grövelsjön verkar öppna 21/6 (söndagen efter midsommar), Vålådalen 25/6, Saltoluokta & Abisko 12/6, och Helags 19/6. Har ni tänkt tälta, bo på ett ställe, eller vandra mellan stugor?

www.stfturist.se
 
Tack för alla förslag!
Vi bor i stuga eller station. Har inte bestämt om vi ska gå mellan stugor eller om vi utgår från en och gör dagsetapper. Det är vilket som.
Vi hade tänkt gå över midsommar. Jag vet att Storulvån och Sylarna öppnar den 18:e.
Får man ta med hund på de ställerna ni nämnt?
 
Om du tänkt bo vid en fjällstation, så är det bäst att kolla när dom öppnar för sommarsäsongen. Grövelsjön verkar öppna 21/6 (söndagen efter midsommar), Vålådalen 25/6, Saltoluokta & Abisko 12/6, och Helags 19/6. Har ni tänkt tälta, bo på ett ställe, eller vandra mellan stugor?

www.stfturist.se

Enligt stf:s hemsida har Grövelsjön öppet 14/6-08 - 28/9-08. Inga problem med att vara där på midsommar. Vi besökte faktiskt stationen midsommar i år. Det var fint, terrängen torkar upp snabbt. Toppenställe enligt mig.
 
Tack för alla förslag!
Vi bor i stuga eller station. Har inte bestämt om vi ska gå mellan stugor eller om vi utgår från en och gör dagsetapper. Det är vilket som.
Vi hade tänkt gå över midsommar. Jag vet att Storulvån och Sylarna öppnar den 18:e.
Får man ta med hund på de ställerna ni nämnt?

Kolla på:
http://www.svenskaturistforeningen.se/

Där finns det symboler som visar om man får ha med sig husdjur eller ej. Det verkar finnas hundrum i Grövelsjön.
 
Hade de någon midsommarfirande ?

Jag vet inte om Grövelsjön, men Storulvån var vi i fjol med vår (då) två-åring. Där hade de både midsommarstång och jordgubbstårta på midsommarafton. Dessutom lekrum med bollhav om det var dåligt väder.

På gamla stationen, på andra sidan ån, bor man enklare, men trevligt. Och med tillgång till faciliteterna i hela fjällstationen. Och det går att boka hela huset om man är en familj.

Vår dotter var dock ganska känslig för myggbett och svullnade upp i hela ansiktet. Och det är ju nackdelen med midsommarvandring. Och i det perspektivet var den nya stationen med den fördelen att det var myggfritt inomhus, vilket det inte gick att få i den gamla stationen där de tog sig in hur man än stängde till dörrar och fönster.
 
Hej!

Under dennas ommars midsommarhelg var jag med familj och vänner i Björkliden. Vi hyrde en stufa, gjorde dagsutflykter till trollsjön, Låktatjåkka, Narvik, Abisko samt hyde Mtb en eftermiiidag. Visst var det snö på vissa ställen, speciellt på högre höjder runt Låkktatjåkka fjällstation men det var inget som inte gick att hantera. Jag kan verkligen tipsa om att njuta av norra sveriges fjällvärld i midsommartid med midnattsol etc.

//Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fossa Midsommarvandring Fjällvandring 0
ulrikagunnarsson Midsommarvandring i Jämtland Fjällvandring 4
mr.murphy Midsommarvandring Fjällvandring 4
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Salmo Trutta Midsommarvandring Fjällvandring 7
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
berekson Treparksmötet med barn Fjällvandring 1
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
pajaflow Funesfjällen, sommarvandring m barn Fjällvandring 6
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
fridaasker Fjällvandring med små barn Fjällvandring 10
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nzuri Fjällvandring sommaren 2013? (Kanske med barn?) Fjällvandring 3
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
camillabacher Lofoten med barn Fjällvandring 0
JLindgren Vandra med barn Fjällvandring 4
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg