Microkilar

Vårsolen gör sig påmind; vill ut och klättra - och gärna då med lite nya fräcka prylar givetvis!

Har funderat på microkilar; är det nåt att ha för att säkra vid traditionell klättring, eller är de egentligen bara till för aid-klättring? "Wiren är för klen för att falla i, och den lilla ytan gör risken överhängande att placeringen sprängs sönder?" "-Och om både wiren och berget håller, så får man aldrig loss kilen efter ett fall?" ??


Eller är det funkis för att fånga upp kortare fall?
Och vilka skall man i så fall köpa?

/Per

p.s. -Utepremiär i Tunaberg till helgen kanske..? :)
 
Bättre än inget... kanske...

Hej!
Som redan sagts är det ett alternativ där det inte går att sätta något annat. Man kan ju sätta flera på samma ställe. Måste dock påpekas att de är verkligen inte mycket att falla i. De absolut minsta klarar nätt och jämt kroppsvikten så de brukar jag inte ens bemöda mig med att ta med om jag inte aidar. DMM:s 0 och 00 är dock användbara när det krisar till sig.
mvh
/Mattias
 
Visst är de användbara

Men som sagt inte bombsäkra direkt.

Som någon sade bildar flera av dem jämviktade en bra säkring.

Ett annat bra sätt är att använda dem för att förhindra blixtlåseffekten, dvs du har en vanlig säkring i början som kan lyftas ur läge, men med en liten rackare i sprickan under så flyttar den inte på sig.

Rekommenderar Black Diamond (kika gärna på Climbings recension).
 
Re: mikrokilar

Jag köpte mitt gäng BD kilar med mängdrabatt, så jag
fick hela gänget från #1 till #13. Senare fick jag nys
om ryktet som sa att 1-3 bara används för aid. Då blev
jag naturligtvis väldigens nyfiken och för att stilla
mitt sinne gjorde jag ett enkelt test: Jag satte #2
sidledes (formodligen den lägsta hållfastheten),
klippte in med en statisk slinga (för att göra allt
värre) och hoppade av klippan. Den höll bra för ett
drygt halvmeter fall utan skador på varken kilen eller
mig själv. En halvmeter är ju inte mycket, men den
statiska säkringen och den sidledes placeringen får
mig att tro att 2-3 väl jämviktade mikrokilar utgör en
helt hyfsad säkring. Jag siktar på bättre test framåt
vårkanten.

Vilket märke av kilar är nog mindre viktigt. Istället
råder jag att kolla upp vilken typ av kil är mest
lämplig och det beror på vilken bergart du klättrar
på. Jag är ingen bergsingenjör, så jag har inga råd att
ge, men jag vet att det finns mikrokilar i mässing,
koppar-stål legering, och de vanligaste (aid) kilarna
är av flygplansaluminium (tror jag). Ryktet säger att
det finns nån rysk version i titanium också.

Om du skaffar mikrokilar, så tänk på att kilens
tjocklek kan vara mindre än tjockleken på din
kilpetare. Det kan göra det lite bökigt att få loss
dem. Så när jag nån gång lånar ut mitt rack till en
nybörjare så tar jag alltid av mikrokilarna.

Mikrokilar funkar alldeles extra bra som skämtartikel
också. Jag tog ut min 'klätterlärare' som andreman en
gång och första standplatsen bestod av en klipphylla
med alla säkringar satta i 'sittnivå', dvs när jag
satte mig bredvid säkringarna så kunde man inte se dem
från det håll andremannen kom. Jag satte sen väl
synligt en mikrokil lite högre upp och knöt in.
Andremannens ansiktsuttryck när han fick se BD#3
mikrokil som 'enda' säkring går inte att beskriva!

-P
 
Köp...

Peanuts!
Inte riktigt lika små som andra microkilar, men man behöver dem alltid, om man har dem.
Ta två set på en gång, det är lika bra! (5 storlekar per set)
Helt underbara offsetkilar i det mindre registret.
Annars är micro-wallnuts också fina.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg