MI-2 och Tom Cruise

Hade en livlig diskussion om huruvida klätterscenerna i Mission Impossible 2 var äkta och gjorda av Tom själv. Jag hade fått för mig att de luftiga scenerna var gjorda av Ron Kauk. Men kompisen hävdade att han läst en artikel/notis i Rock & Ice om att Tom var en av de bättre klättrarna i världen och han skulle gjort flera av "movens" själv på leden.

Jag är skeptisk.

Nån som vet vad som gäller?

//david

spekulationer

Jag har för mig att jag läst i nån gammal Climbing att Cruise gjorde de flesta av scenerna själv. Kauk var "stuntkordinator" och gjorde de värsta stuntsen själv.

Minnet sviktar på gamla dar så nån annan får gärna rätta mig om det är nåt som inte stämmer...

Tom my as!

Hej!

Ja du David, det verkar inte bättre än att din kompis saknar förmågan att urskilja sarkasm i något skrivet. För den enda artikel jag läs i Rock & Ice (haften i 2 år nu) om MI 2 är en i nr 102 som driver fett med Toms insats. Där beskriver Tom klättringen som "unbelievably exhilarating". Sen säger han själv: "There were places where I had less than the width of my fingers to hook onto". Det hela fortsätter med att han inte själv vill sätta en grad på leden, men "experter" spekulerar runt 5:14 (8b+). Det påstås även att Fred Nicolè är på gång för att repetera linjen osv osv.......

Det hela avslutas med en topo där det ska finnas "10-foot downward (??) dyno", "wicked thin face; use as little feet as possible" osv... Även Toms lilla "miss" (där han halkar) beskrivs som en del av leden.

Där finns även en bild där Tom hänger fritt i ett överhäng och man ser tydligt 97 bultar + ditsruvande grepp som han håller i.

Så nog är Tom en klättrare i världsklass......

Vem som gjord stuntet vet jag faktiskt inte, men jag har oxå här rycket om Ron Kauk. Ett tips är väl att hyra filmen och kolla eftertexterna. Det blev ett långt svar.

Viktor¤

Man misstänker att ironin inte gått fram

Enligt en hejjare på DVD här på redaktionen som sett MI2 och eftertextern, så skall Ron Kauk säga att han bara koordinerat och Tom gjort allt själv (hängt i repet alltså). Verkar skumt.

/david

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg