• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Metrologi: från landsvind men molnen över land?

Mången gång njuter jag av solsken till havs i min kajak, spanar skadeglatt in över land och ser hur molnen tornar upp över land sig då pålandsvinden skjuter in luft. Så ser min observationer ut, lagom kryddat med min förståelse av skeendet.

Igår kväll var det frånlandsvind, hyvsat kraftig ändå, åtminstone över fem sex. LIkväl var det samma molnmönster: över land massa moln, över hav molnfritt. Det kändes som att luftrörelsen borde knuffat ut lite moln över vattnet...

Med mina knappt ens rudimentära metrologikunskaper blir det en märklig bild; frånlandsvind-molnöverland-frittöverhav.

Hur förklara?
 
Mången gång njuter jag av solsken till havs i min kajak, spanar skadeglatt in över land och ser hur molnen tornar upp över land sig då pålandsvinden skjuter in luft. Så ser min observationer ut, lagom kryddat med min förståelse av skeendet.

Igår kväll var det frånlandsvind, hyvsat kraftig ändå, åtminstone över fem sex. LIkväl var det samma molnmönster: över land massa moln, över hav molnfritt. Det kändes som att luftrörelsen borde knuffat ut lite moln över vattnet...

Med mina knappt ens rudimentära metrologikunskaper blir det en märklig bild; frånlandsvind-molnöverland-frittöverhav.

Hur förklara?

En teori iaf.

Nu på hösten har vattnet kvar lite av sommarens värme,vilket gör att luften vid vattenytan stiger och fylls på med den lite kallare luften från land.Detta sker 'under' molnen,i höjd med molnen kan det blåsa åt ett helt annat håll eller t o m vara stiltje.Kanske...


peter
 
onekligen intressant.
Skulle också tro att det var en slags landbris du kände av. den geostrofiska vinden, dvs den som uppkommer i skíllnader mellan hög-och lågtryck kan mycket väl vara 180 grader "fel" samtidigt som det är land- eller sjöbris i marknivå. Beträffande molnen över land skulle de kunna förklaras med att det är ett väldigt högtryck just nu och det leder till att luftmassan prassas ned och uppvärms torradiabatiskt och kan då möta ett kallare luftlager under och på det viset bildas moln. De brukar dock röra sig stratus ellet stratocumulus och inte speciellt upptornade moln. Var hände det någonstans och hur så molnen över land ut? Fenomenet kustkonvergens/divergens kan också ge liknande fenomen. Vad var vindriktningen prognostiserad till "i stort" över ditt område, dvs inte hänsyn tagen till lokal kustvind mm?
 
onekligen intressant.
Skulle också tro att det var en slags landbris du kände av. den geostrofiska vinden, dvs den som uppkommer i skíllnader mellan hög-och lågtryck kan mycket väl vara 180 grader "fel" samtidigt som det är land- eller sjöbris i marknivå.

Beträffande molnen över land skulle de kunna förklaras med att det är ett väldigt högtryck just nu och det leder till att luftmassan prassas ned och uppvärms torradiabatiskt och kan då möta ett kallare luftlager under och på det viset bildas moln. De brukar dock röra sig stratus ellet stratocumulus och inte speciellt upptornade moln.

Var hände det någonstans och hur så molnen över land ut? Fenomenet kustkonvergens/divergens kan också ge liknande fenomen. Vad var vindriktningen prognostiserad till "i stort" över ditt område, dvs inte hänsyn tagen till lokal kustvind mm?

Första stycket: Det där jag hört talas om... att det blåser åt olika håll på olika nivåer.
Andra: Molnen igårkväll var inte upptornande, det såg ut som en jämntjock men rätt tunn och torr (inte regnmoln alltså) molnmatta (inte det minsta lik upptornande höga åskmoln på sommaren... )
Tredje stycket: Jag paddlade i Göteborgs södra skärgård i ostlig vind. Molnen jag såg låg västerut över Göteborgs stad. Jag tror att det faktiskt var frånlandsvind - östligt - prognostiserat.
 
hmmm...jag gissar på moln bildade i högtryckssubsidens. Dvs en nedåtgående luftström som bildas i högtryck och som när den möter en kallare luft under ger ett tunt relativt kompakt molnskikt. Jämför med hur ett högtrycksbetonatvinterväder kan vara, där det kan vara molnigt och relativt disigt trots att det "borde" vara vindstila, sol och gnistrande.

fast om prognosen pratade om ostlig vind bored det väl på västkusten innebära frånlandsvind.

Hoppas att jag förstått dig rätt bara..?
 
jo västkusten är det. frånlandsving (ostligt) var det, åtminstone på vattennivån. jag tror att jag minns rätt då jag säger att prognosen sa generellt ostligt, men jag kan ha fel, och jag vet inte var man hittar gamla prognoser...
 
Passade på att títta lite på kartorna och det är svårt att bedömma något jag inte själv sett, men jag gissar på att det du såg var stratucumulus uppkomna i en subsidensinversion uppkommen pga det högrtryck som då och även nu ligger över södra sverige.