Metria blir bolag 1 maj 2011
Nu är det helt klart att Metria blir ett från Lantmäteriet fristående bolag från den 1 maj 2011.
Vad har det då för betydelse för tillgången till och avgifterna för Lantmäteriets geodata?
Svaret är att Metria blir ett konsultbolag som spelar på samma planhalva som övriga konsulter i branschen. Dessutom kommer Metria, liksom många andra företag, att vara en av Lantmäteriets partners/vidareförädlare. Detta innebär att de kan både skapa egna produkter/tjänster som bygger på Lantmäteridata och dessutom distribuera data till slutanvändare. Allt detta gör de med en helt egen prissättning som bygger på marknadsmässiga överväganden.
Det som är helt nytt och som har betydelse för alla som använder Lantmäteriets data är följande (Det har inget att göra med Metrias bolagisering utan är en följd av ny lagstiftning som bygger på EU:s PSI-direktiv (Public Sector Information)):
1. Från 1 januari 2011 kan vem som helst vända sig direkt till Lantmäteriet för att köpa (lösa licens för) alla Lantmäteriets data och produkter.
2. Avgifterna (priserna) för data finns publicerade på Lantmäteriets hemsida tillsammans med utförlig leveransinformation och annan produktinformation.
I praktiken innebär detta i de flesta fall att Lantmäteriets data blir billigare för användarna och kostnaderna blir synliga i och med att prislistan publiceras offentligt. Tidigare har ju Lantmäteriet bara publicerat sin "grossistprislista" gentemot de externa återfäörsäljarna. Dessa har sedan kunnat sätta vilket pris de ville på informationen.
En annan viktig nyhet är att Lantmäteriets avgifter för geodata numera är differentierade mellan olika användningskategorier. Detta innebär att man för icke kommersiell användning, dvs för privat bruk eller i en idéell organisation, får 90% rabatt på de avgifter som gäller för kommersiella användare av informationen.
Läs mer på Lantmäteriets hemsida:
www.lantmateriet.se
/lmlyset