Vill flika in med lite vad jag tycker om gäddmete, detta fantastiskt roliga fiske.
carvingkimbo; sa:
Jag antar att du menar mete med levande/dött betesfisk. Utrustning, ett vanligt haspelset eller multirulleset duger bra, ju klenare grejor ju roligare, fast du bör minst ha ca 0,30 mm lina.
Börja med att meta eller sänkhåva upp lite mört i stl runt 0,5 hg-ja hur stora gäddor vill du ta?
Jag håller med om att det kan funka med ett vanligt haspel- eller multiset, men det blir lätt att handla om ganska tunga vikter att kasta med och det blir frustrerande när man inte når kanten på vassen som man siktar på. Det optimala är ett karpspö på omkring 3 lbs. Då orkar du kasta betet dit du vill, och samtidigt kunna driva in krokarna ordentligt vid mothugget.
Rigga upp med ett minst normalstort flöte, blya och om du sedan väljer enkel, eller trekrok är en smakfråga. Somliga skulle säga att man bör använda stålvajertafs, fast det gör jag aldrig. Möjligen kan du ju knyta på någon meter 0,50 lina längst ner.
Använd ALLTID någon form av starkare tafs vid gäddmete, att påstå att 0,50 nylon räcker är bland det sjukaste jag hört. Den klipper gäddan direkt. Dessutom är det lättare att göra tackel med dubbla trekrokar, vilket jag föredrar, storlekar beroende på betesfiskens storlek. Omkring två storlek 6 är bra allround tycker jag.
Fäst kroken bakom ryggfenan på betesfisken och gör ett mjukt, svepande utkast. Om du snärtar eller tar i för hårt kommer betesfisken att flyga av.
Jag föredrar att använda dubbla trekrokar och då sätter jag den ena kroken lite fint strax framför bröstfenan och den andra alldeles framför ryggfenan. Kör jag med enbart en trekrok sätter jag den alldeles framför ryggfenan. Vid dött bete sätter jag kroken helst i "läppen", likaså vid flötestrolling. Aldrig enkelkrok vid gäddfiske.
Sedan är det väl bara att vänta som vanligt. Gör inte alltid mothugg direkt, vid napp. Låt gärna gäddan få lite tid att börja svälja betet innan mothugget kommer.
Att låta gäddan svälja betet lite är väl att ta i, men gäddan får gärna hinna få in betet i munnen. Kring 8-10 sekunder efter att flötet sjunkit brukar vara optimalt, men det beror lite på vilket vatten man fiskar i.
Alla gäddor som inte skadas eller som skall tas tillvara, skall återutsättas. Skonsammast är förstås att inte använda vare sig håv eller huggkrok, har sett på TV hur man kan fingergreppa i gälbågen/underkäken, inte i själva gällocket. En smal tång kan vara bra att ha när man lossar kroken.
Exakt, gäddan ska återutsättas. Lär er använda gälgrepp, mycket effektivt och skonsamt. Tång/peang är bra för att få loss krokarna, även en avkrokningsmatta är inte helt fel för att skydda fisken. Käftöppnare kan fylla sin funktion också. Vägningspåse och en bra våg är också obligatoriska tingestar i C&R-fiskarens arsenal.